Pražský dopravní podnik chce stíhat exšéfa dceřiné firmy. Utrácel za luxusní večeře a parfémy

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) podal trestní oznámení na bývalého ředitele své dceřiné společnosti Pražská strojírna Vladimíra Říhu. Informují o tom Lidovky.cz. DPP tak reaguje na výsledky auditu, podle kterého Říha vynakládal z firemní kasy statisíce na luxusní večeře a zboží – parfémy, elektroniku. Exředitel se hájí tím, že šlo o náklady na získání obchodních partnerů.

Pražská strojírna je dceřiná firma Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), která vyrábí výhybky a kolejové produkty. Nabízí i služby na jejich úpravu – a to nejen pro metropoli.

Své produkty v minulosti Pražská strojírna dodala do australského Melbourne nebo švédského Göteborgu. V posledních letech se šéf podniku Vladimír Říha zaměřil i na exotičtější trhy: Irák, Írán nebo Maroko. Podnik se sto padesáti zaměstnanci loni utržil 350 milionů, čistý zisk byl půl druhého milionu korun.

Nové vedení, které do dopravního podniku nastoupilo před rokem, se však letos v únoru rozhodlo Říhu po necelých deseti letech ve funkci odvolat. Vytýkalo mu neuspokojivé hospodaření firmy, zadluženost a rizikový způsob, jímž hledal zdroj financí v zahraničí.

Špičky DPP si na hospodaření podniku od svých interních kontrolorů zadaly také audit – a na jeho základě podali podnikoví právníci na Říhu minulý týden trestní oznámení. V hospodaření městské firmy totiž objevili řadu položek, které mohou naznačovat ekonomickou rozmařilost vedení dceřiné Strojírny.

Parkovací stání a parfémy za dvacet tisíc

Podle zjištění auditorů, které zveřejnil web Lidovky.cz, si firma v Praze a středních Čechách pronajímala pět parkovacích míst, za něž ročně utratila necelých 87 tisíc korun a z nichž jedno bylo v ulici, kde Říha bydlí. Sám odvolaný ředitel to vysvětluje tím, že nechtěl svůj služební volkswagen v hodnotě přesahující půldruhý milion korun nechat stát na ulici – a tak mu z firemních peněz zajistil bezpečnější umístění.

Rozpaky auditorů i vedení DPP vzbudily i náklady, které firma vykázala „za prezentaci“. Na konci listopadu Říha koupil na istanbulském letišti dvanáct parfémů za čtyřiadvacet tisíc korun, v prosinci na letišti v Dubaji zaplatil devadesát tisíc korun za tři iPhony a značkový kufr.

Říha se hájí tím, že věci ze služebních peněz nekupoval pro sebe a že šlo o pozornost pro potenciální partnery z Blízkého východu. K získání obchodního teritoria v rozvojovém světě jsou podle něj podobné dárky nezbytné. Konkrétně parfémy prý nakupoval pro protistranu, se kterou jednal v Iráku. Veškeré náklady jsou podle něj zanedbatelné v porovnání s hodnotou zakázek, které se mu podařilo domluvit.

„Australská večeře“ za dvě stě tisíc

Vysvětluje tak i svůj účet z Berlína, kde se loni v září zúčastnil dopravního veletrhu InnoTrans. Zdejší večeře vyšla podnikovou kasu na 221 tisíc korun. Podle Lidovek byla součástí účtenky i trojice lahví alkoholu, každá za padesát tisíc korun.

Říha vysvětluje, že šlo o večeři se zástupci firmy Yarra Trams z australského Melbourne, a investice do takovéhoto pohoštění prý byla na místě. „Jde o významného partnera, s nímž spolupracujeme už několik let. Každý rok nám to přineslo tržby mezi 70 až 100 miliony korun. Hovořili jsme o zajištění zakázek pro Pražskou strojírnu na dalších osm let,“ citují Říhu Lidovky.