Za Trpaslíkem do Nymburku. Turisty lákají místa, která vidí ve filmech

Filmová turistika: Diváky lákají konkrétní místa, štábům pomáhají filmové kanceláře (zdroj: ČT24)

Filmaři čím dál častěji umisťují děj filmu nebo seriálu do konkrétního města. S tím jim nově pomáhají filmové kanceláře, jež fungují už v deseti krajích a od března také v Brně. Filmy navíc lákají i turisty, kteří chtějí vidět Raplův Jáchymov nebo Nymburk ze seriálu Trpaslík.

Nejoblíbenější jsou mezi filmaři Karlovarský a Ústecký kraj, Liberec nebo třeba Jeseníky. „Autentické lokace používají i v zahraničí. U diváků to vzbuzuje důvěru, jsou to místa, která znají,“ vysvětluje trend vedoucí Czech Film Commision Státního fondu kinematografie Ludmila Claussová.

Z toho, že se snímky odehrávají v konkrétních městech, podle Pavlíny Kuchtové z libereckého informačního centra obce profitují.

„Jistě, pokud do města přijedou filmaři, je to poznat na různých omezeních. Ale těží z toho nejenom úřad, ale i podnikatelé. Pro místní vzniknou nová pracovní místa. Pokud se zájmem umí města pracovat a přilákají i turisty, těží z toho další podnikatelé. Ve finále to jsou jenom plusy,“ hodnotí Kuchtová. V Liberci například vzniká filmová stezka, která navazuje na seriál National Geographic Génius.

Rapl byl moc temný, stěžovali si lidé z Karlovarska

Města a kraje proto zřizují filmové kanceláře, které filmařům s výběrem lokalit i natáčením ve městě pomáhají. Lidé z úřadu podle Kuchtové znají své kolegy a ví, co je potřeba zařídit – a filmaři to ocení. Do regionů se proto vrací, nebo díky pozitivním ohlasům dorazí další štáby.

Jáchymov
Zdroj: ČT24

Přestože se místním nemusí to, jak se jejich region v seriálu nebo filmu zobrazí, líbit, na diváky to funguje. „Karlovarský kraj nebyl nadšený z toho, že ho seriál Rapl vyobrazil jako syrový a temný. Ale u diváků to vzbuzuje emoce,“ tvrdí Claussová.

Filmaře navíc do Česka lákají i filmové pobídky, kdy Státní fond kinematografie část utracených peněz štábům vrátí. „Ročně u nás filmaři stráví tisíc natáčecích dnů a utratí přes 4 miliardy korun,“ dodává Claussová. Do konce března se v Česku natáčí film The Catcher Was a Spy.