Ohromný letoun Airbus A380 přistál na pražském letišti už po několikáté. Poprvé ale začal létat na pravidelné lince aerolinií Emirates ze Spojených arabských emirátů. Letadlo je schopné přepravit 519 pasažérů ve třech cestovních třídách. Kapacitu linky, na které dosud létal pouze menší boeing, tak rozšíří o 44 procent.
Obr mezi letadly Airbus A380 odstartoval na lince Praha–Dubaj
Vyšší kapacita na lince do Dubaje už se podle prodejců letenek projevila také na větším zájmu o lety do této destinace, kterou čeští cestující využívají rovněž jako přestupní stanici do jihovýchodní Asie. „Jen za letošní březen a duben jsme prodali letenky za více než 30 milionů korun,“ uvedl ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal. To je o deset procent více letenek než za stejné období loňského roku.
Letecký gigant přilákal na prvního máje do okolí pražského letiště davy lidí a na krajnicích silnic v okolí přistávací dráhy stály kolony aut. Byl mezi nimi i moderátor Leoš Mareš, který prostřednictvím mobilní aplikace Periscope nabízel svým fanouškům na internetu dění v přímém přenosu. Lidé nedaleko Tuchomeřic, mezi nimiž byl, ale nakonec přistání příliš dobře neviděli, neboť letoun kvůli větru přistával z jiné strany, než očekávali.
Pražské letiště bylo poprvé připraveno na přílet letadla Airbus A380 v roce 2011. Tehdy představila premiérově toto největší dopravní letadlo německá Lufthansa, která jeho prezentací oslavila 45. výročí působení na největším českém letišti. Další přílet už patřil aerolinkám Emirates, jejíž A380 v roce 2012 na Ruzyni přistála neplánovaně kvůli zdravotním potížím jedné z cestujících.
Gigant na pravidelné lince
Poprvé na pravidelné lince s cestujícími přiletěl obří airbus v březnu 2014. Let byl komerční akcí aerolinek Korean Air, které trasu mezi Soulem a Prahou provozují menšími letadly. Posledním byl pak loni přílet airbusu A380 Emirates už k nové stojánce.
Až do loňského roku totiž letiště nebylo schopno v případě příletu letadel velikosti Airbusu A380 odbavovat na okolních stojánkách další lety, což komplikovalo provoz. Bezproblémové odbavování vyřešila až přestavba příletové stojánky. Do stavebních úprav, které v budoucnosti zlepší konkurenceschopnost pražského letiště, investovalo Letiště Praha 150 milionů korun.
A380 je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů a maximálně pojme při určitém rozložení sedadel až 880 cestujících. Stroj Emirates má 429 sedadel v ekonomické třídě, 76 sedadel v byznys třídě a 14 soukromých kabinek v první třídě na horní palubě letadla.