Nehod na železnici neubývá, často za nimi stojí lidská chyba

Studénka - Nehoda na železničním přejezdu ve Studénce je nejvážnější nehodou na železnici v Česku za posledních zhruba sedm let. Loni se na železničních přejezdech stalo 180 nehod. Zemřelo 43 lidí, výrazně víc než o rok dřív. Mnohem méně časté jsou případy, kdy při havárii zemře někdo přímo ve vlaku. Nehod na přejezdech přitom neubývá, jejich nejčastější příčinou je riskování řidičů a nepozornost.

Tragické nehody na železnici:

Dva nákladní vlaky se srazily 1. října 2005 u zastávky Želenice na Mostecku. Souprava patřící společnosti Unipetrol Doprava narazila zezadu do stojícího vlaku Českých drah. Vykolejilo třináct vagónů a jedna lokomotiva, ze které následně vyteklo tisíc litrů nafty a asi sto litrů oleje. Hasiči kontaminovanou půdu odtěžili a odvezli. Nehodu způsobil dvaapadesátiletý strojvedoucí, který zřejmě přehlédl návěstidlo. Muž srážku nepřežil. Škoda byla odhadnuta Drážní inspekcí na více než 12 milionů korun.

Na nádraží v Čerčanech na Benešovsku narazil 14. července 2007 rychlík jedoucí z Prahy do Českých Budějovic do odstaveného pantografu. Třiapadesátiletý strojvedoucí pantografu na místě zahynul. Jeho kolega z rychlíku Roman Cikánek byl zraněn a odvezen do nemocnice. Spolu s ním záchranáři odvezli pět cestujících, tři ošetřili na místě. Za nehodu uložil soud podmíněné tresty třem lidem, konkrétně výpravčímu Miroslavu Urbanovi, signalistovi Josefu Papežovi a Romanu Cikánkovi, který však svou vinu popřel. Drážní inspekce odhadla škodu na deset milionů korun.

Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila v Moravanech na Pardubicku 19. května 2008 do osobního vlaku. V lokomotivě zahynul strojvedoucí. V osobním vlaku cestovalo 12 lidí, tři byli lehce zraněni. Osobní vlak, který jel z Pardubic do České Třebové, se pomalu rozjížděl, když do něj zezadu lokomotiva narazila. Srážku lokomotivy a osobního vlaku podle inspekce zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11.

Výběr dřívějších srážek vlaků na českém území:

  • 18. září 1928 - Čelní srážku rychlíku s nákladním vlakem ve stanici Zaječí na Břeclavsku nepřežilo 24 (nebo 26) lidí.
  • 2. července 1932 - Čelní srážka dvou osobních vlaků v silné bouřce u zastávky Znosim mezi Domašínem a Vlašimí si vyžádala deset mrtvých a 15 zraněných.
  • 27. dubna 1957 - Srážka osobního vlaku s ujetým nákladním vagónem mezi Brumovem a Bylnicí si vyžádala deset mrtvých a šest zraněných.
  • 14. listopadu 1960 - Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí zapříčinila čelní srážka osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem u obce Stéblová na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí, zhruba sto osob utrpělo zranění.
  • 25. srpna 1990 - Osobní vlak se čelně střetl s manipulační soupravou u obce Spálov na Semilsku. Nehoda si vyžádala 14 mrtvých a 32 zraněných.
  • 24. června 1995 - Osobní motorový vůz se u zastávky Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku srazil se čtyřmi vagony, jež ujely při posunu. Nehoda si vyžádala 19 životů.
  • 23. prosince 2000 - V železniční stanici Plešnice v okrese Plzeň - sever se čelně srazil nákladní vlak s osobním. Při srážce zahynul strojvedoucí osobního vlaku, těžce zraněn byl strojvedoucí nákladního vlaku.
  • 10. května 2002 - Nákladní vlak s americkou vojenskou technikou směřující z Německa na cvičení do vojenského prostoru Hradiště se u Vojkovic na Karlovarsku srazil s českým nákladním vlakem. Zahynul třiapadesátiletý strojvůdce českého vlaku.
  • 22. července 2004 - Při čelní srážce dvou osobních vlaků u Blanice na Strakonicku zahynuli dva lidé a 29 osob bylo zraněno, z toho 16 těžce. Vlaky se měly křižovat v Bavorově, strojvedoucí ale podepsal rozkaz o křižování a pokračoval v cestě. Za obecné ohrožení ho potrestal soud čtyřmi roky vězení.

Osm mrtvých a na 70 zraněných si 8. srpna 2008 vyžádala nehoda vlaku EuroCity ve Studénce na Novojičínsku. Šest lidí zahynulo na místě, dva později v nemocnici. Vlak jedoucí z Krakova do Prahy v 10:30 narazil v rychlosti 90 kilometrů za hodinu ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Most, který vede nad železničním koridorem silnici II. třídy, se zhroutil přímo před vlak. Dodnes se nehodou zabývají soudy a některé okolnosti zůstávají i po tak dlouhé době nejasné. Tím, proč most spadl, se Drážní inspekce nezabývala, zabývala se tím však policie a po ní soud. Stanuli před ním tři zaměstnanci stavební firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava (dodavatel stavby), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl (subdodavatel), jeden spolupracovník Bögla & Krýsla a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet.

Dva nákladní vlaky se časně ráno 13. září 2008 srazily na páteřní trati vedoucí z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. Strojvedoucí jednoho z vlaků zemřel. Zabezpečovací zařízení na trati bylo kvůli modernizaci mimo provoz. Výpravčí se proto museli domlouvat telefonem, zda je úsek volný. Strojvedoucí poštovního vlaku tak nevěděl, že mu v cestě stojí vlak s uhlím, protože měl na návěstidle volno.

Místa nehod ve Studénce
Zdroj: ČT24

V ústecké čtvrti Vaňov vykolejil 28. června 2010 osobní vlak typu City Elefant. Při nehodě vlaku jedoucího z Prahy do Ústí nad Labem zahynul strojvůdce, 11 lidí bylo zraněno. Za nehodu mohla nepřiměřená rychlost, ze záznamu tachografu vyplynulo, že souprava City Elefant vjela na výhybku rychlostí 108 kilometrů v hodině, přitom směla jet jen 50.

2. února 2011 se u železniční stanice Vodňany - Pražák srazil osobní a nákladní vlak. Jedna cestující zemřela, dalších devět lidí bylo zraněno. Podle zjištění drážní inspekce je viníkem strojvedoucí osobního vlaku, který nedodržel technologické postupy.

Dnes se u Studénky na Novojičínsku srazil vlak Pendolino, který mířil z Bohumína do Františkových Lázní, s kamionem. Zemřeli dva lidé, další desítky byly zraněny.

Fakta o nehodě ve Studénce

  • Do kamionu narazil na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku vlak Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní. Havárie se stala před 08:00.
  • Při nehodě zemřeli 2 lidé.
  • Dalších 18 lidí bylo zraněno, z toho 4 velmi vážně.
  • Nejvážněji zraněné transportovali záchranáři na Traumatologické oddělení Fakultní nemocnice v Ostravě.
  • Další pacienty převezli kromě Ostravy do nemocnic v Novém Jičíně a Bílovci.
  • Kamion vjel na přejezd ve chvíli, kdy blikalo výstražné světlo a závory šly dolů.
  • Řidiče z kamionu policie zadržela. Podle ministra vnitra byl řidič z Polska.
  • Vlak před sebou po srážce hořící kamion tlačil.
  • Motor z kamionu byl nalezen až 200 metrů od místa nehody. Vlaku se podařilo zabrzdit až po cca 500 metrech.
  • Materiální škody dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku.
  • Jde o nejvážnější nehodu na železnici v České republice za posledních zhruba sedm let.
  • V srpnu 2008 rovněž ve Studénce a jen nedaleko místa dnešního neštěstí havaroval rychlík Comenius, který jel na trase Krakov - Praha. Vlak tehdy narazil do spadlé části mostní konstrukce. Na následky nehody zemřelo osm lidí, zraněných bylo sedm desítek.