Nehodu v Moravanech zavinila lokomotiva i zabezpečovací zařízení, inspekce viní ministerstvo z nátlaku

Praha - Drážní inspekce dnes zveřejnila výsledky šetření tragické květnové nehody v železniční stanici Moravany. Srážku lokomotivy a osobního vlaku podle inspekce zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11. Drážní inspekce navíc viní ministerstvo dopravy, konkrétně náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka, a firmu AŽD z nátlaku na inspektory, kteří údajně měli vést vyšetřování podle jejich přání. Inspekce proto chce podat trestní oznámení. Při nehodě zahynul strojvedoucí lokomotivy, která zezadu narazila do stojícího osobního vlaku.

Podle generálního inspektora Romana Šiguta vyvíjel Kocourek i výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD na inspektory během vyšetřování nátlak, jakým směrem mají vyšetřování vést, snažili se ovlivnit i složení vyšetřovacího týmu a také, aby za příčinu nehody nebylo označeno zabezpečovací zařízení zmíněné firmy. To mluvčí ministerstva Karel Hanzelka i zástupce AŽD popřeli.

Lokomotiva osobního vlaku i samostatně jedoucí lokomotiva, která do vlaku narazila, byly podle zjištění inspekce „nekompatibilní se staničním zabezpečovacím zařízením“. Porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku způsobila, že množství písku přerušilo bezpečnostní obvod v kolejích, ESA 11 potom vyhodnotila kolej jako volnou a pustila na ni další lokomotivu. Podle inspekce by lokomotivy tohoto typu neměly na podobně zabezpečených tratích bez úpravy vůbec jezdit.

Inspektoři vyzvali výrobce zabezpečovacího zařízení, aby jej upravil. Zároveň závazně doporučili Českým drahám i společnosti ČD Cargo, které provozují tyto lokomotivy, aby upravili jejich pískovací zařízení. Správa železniční dopravní cesty by měla všechny tuzemské železniční koridory dovybavit zařízením pro dálkové zastavení vlaku.

Vyšetřovací zvláštní komise ministerstva dopravy, kterou ustanovil Aleš Řebíček, také určila jako příčinu nehody velké množství písku na koleji. O nevyhovujících technických normách lokomotiv se ale nezmínila. Výsledky zveřejnila ve středu.

Moravanský případ není jediný tohoto typu. Kvůli pískování koncem srpna zabezpečovací zařízení ESA 11 „ztratilo“ vlak v Hulíně. Incident se tehdy
obešel bez větších škod.