Vyrostli jste s joystickem v ruce? Zkuste náš kvíz, obtížnost: Nightmare!

Počítačové hry začaly jako zábava několika studentů, kteří si je vytvořili na univerzitních počítačích. Od té doby se z nich stalo jedno z nejvíce výdělečných odvětví zábavního průmyslu a nová metoda uměleckého vyjádření.

A také už mají své historiky, kteří studují jejich dějiny. Ve čtvrtek 21. září v Praze začíná výstava Game On, která shrnuje dějiny počítačových her od skromných počátků až po současnost. V souvislosti s ní jsme připravili kvíz na téma počítačové hry. Pokládáte se za experta? Otestujte své znalosti, vyhodnocení kvízu najdete na konci stránky.

1) Jedna z nejslavnějších her a pro mnohé i symbol celého odvětví – to je japonská plošinovka Pac-Man vyvinutá společností Namco. Vznikla roku 1980 a okamžitě se stala hitem. Úkolem hráče je projít bludiště, v nichž hlídají čtyři barevní duchové.

Pac-Man
Zdroj: Pac-Man

Jak se jmenuje červený duch?
a) Blinky b)Pinky c)Clyde

2) Počítačové hry se od počátku své existence inspirovaly knižním a filmovým průmyslem. Roku 1993 se ale karta obrátila, vznikl první film, který vycházel z nějaké konkrétní počítačové hry. Jak se jmenovala?
a) Mortal Kombat b)Resident Evil c) Super Mario Bros.

3) Prince of Persia neboli Princ z Persie je slavná série počítačových her, dodnes jich vzniklo celkem 11. První díl z roku 1989 hrál snad každý, kdo někdy použil počítač. Na svou dobu přinesla revoluční grafiku, úžasnou zábavnost a také nutnost dohrát hru během jedné hodiny. 

Prince of Persia
Zdroj: Wikimedia Commons


Jak se jmenuje hlavní hrdina hry, princ z Persie?
a) Jaffar b)Alladin c)nemá jméno


4) Jedním z nejoblíbenějších herních žánrů jsou 3D střílečky – tedy hry, v nichž jde o co nejpreciznější likvidaci protivníků. Celý žánr odstartovala jedna hra – Wolfenstein 3D, kterou roku 1992 vytvořil tým programátorů z id Software. Šlo o první trojrozměrnou střílečku, která inspirovala stovky dalších her.

Wolfenstein 3D
Zdroj: Wolfenstein 3D


Kdo byl hlavním padouchem hry?
a) Adolf Hitler v robotickém obleku ozbrojený čtyřmi rotačními kulomety b) polský zrádce William „B. J.“ Blazkowicz c) kybernetický démon

5) Postavy z počítačových her se stávají módními i společenskými ikonami, ty nejznámější jsou stejně slavné jako reálné celebrity. Některé z nich se zařadily i mezi sexuální symboly. Jako první se to podařilo postavě velmi akční a většinou spoře oděné archeoložky Lary Croft z herní série Tomb Raider, která odstartovala roku 1996.

Tomb Raider
Zdroj: Tomb Raider

Dokážete odhadnout, kolik kopií prvního dílu této série se prodalo?
a) 750 000 kusů b) 7,5 milionu kusů c) 750 milionů kusů


6) Počítačové hry jsou v jistém smyslu obdobou opery – také u nich musí být dokonalý soulad mezi scénářem, vizuální i hudební složkou. Uvědomili si to už vývojáři prvních her. Jednou z těch prvních, kde došlo ke spolupráci herních vývojářů se špičkovými hudebníky, je dnes již polozapomenutá hra Dragon Quest, kterou roku 1986 vyvinuli v Japonsku. Autor hudby Koichi Sugiyama nechal pro hru nahrát soundtrack o osmi stopách, nahrála ho jedna velmi slavná hudební instituce. Jaká?

a) London Philharmonic Orchestra b) Česká filharmonie c) Wiener Philharmoniker


7) Počítačové hry byly také jednou z cest, která velmi pomohla k rozšíření Facebooku mezi lidmi. Tato sociální síť od svého vzniku intenzivně spolupracovala zejména se společností Zynga. Na podzim roku 2010 si účet v jejich nejúspěšnější hře vytvořilo 45,5 milionu hráčů, každý měsíc měla více než 500 000 aktivních uživatelů. Tato hra ukončená roku 2016 se jmenovala:

a) Yu-gi-Oh b)Dungeons and Dragons c)Mafia Wars


8) Počítačové hry velice rychle pronikly také na mobilní telefony – a v podstatě tak zničily trh s přenosnými herními konzolemi. Možnost hrát si kdykoliv a kdekoliv láká denně stovky milionů lidí. Hry na mobily jsou snadné, návykové a rychlé. Díky tomu jde o nejhranější žánr dneška. Zřejmě nejhranější a nejvýdělečnější se stala Candy Crush Saga, kterou v době nejvyšší popularity hrálo kolem 93 milionů osob.

Candy Crush Saga
Zdroj: Candy Crush Saga

Společnost King z této hry měla příjem:
a) 10 milionů korun za tři měsíce b)100 milionů korun za tři měsíce c) 10 miliard korun za tři měsíce


9) Roku 2000 vznikla počítačová hra, která vytvořila zcela nový samostatný žánr – simulátor života. Šlo o The Sims, hráč v ní dostal na starost jednu nebo více osob, jimž musí zajistit všechny životní potřeby. Prodalo se jí více než 200 milionů kusů. Ideovým předchůdcem Sims byla japonská kapesní elektronická hračka Tamagoči, v níž se člověk staral o jednoduché potřeby virtuálního zvířátka. Víte, proč se hra jmenuje, jak se jmenuje?

a)Tama je japonský název pro ducha zvířat b)Tamago znamená japonsky vajíčko c)Tama Goči je japonský herní designér, který hru vymyslel


10) Hitem současnosti jsou on-linové hry, které se hrají i profesionálně, například DOTA2 nebo League of Legends. Mezinárodní turnaje v těchto hrách jsou odměňované výhrami ve výši desítek milionů korun, profesionální hráči si tedy vydělají často více než špičkoví atleti nebo jiní klasičtí sportovci.

League of Legends
Zdroj: League of Legends

Jak se jmenuje nejpopulárnější a nejvíce hraný šampion ve hře League of Legends?
a) Tristana b) Mirana c) Skarner

11) Typickým fenoménem ve videohrách jsou sdílené světy. Obrovské množství herních firem si kupuje licenci k využití nějakého herního prostředí, do něhož pak zasazují hry různých žánrů. Jedním z těch nejvyužívanějších je svět Warhammeru, do něhož bylo zasazeno již 29 různých her. Původně vznikl pro stolní bitvy figurek.

Dawn of War II
Zdroj: Dawn of War II

Jak se v tomto světě jmenuje rasa všežravých, biotechnicky vyšlechtěných vetřelců řízených centrálním vědomím?

a) Zergové b) Tyranidi c)Aliens

12) Čeští herní vývojáři patří mezi světovou špičku, úspěšných her byly desítky. Podle herních novinářů byla tou nejúspěšnější Mafia z roku 2002. Prorazila díky atmosféře, zajímavému hernímu světu i propracovanému příběhu. Snažila se i o značnou dobovou realističnost – jaká zbraň se v ní neobjevila?

a) samopal Thompson 1928 b) ostřelovačská puška Mosin-Nagant 1891/30 c) lehký kulomet Bren

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Skalpovali asi i Slované. Nová studie nabízí historii lidských trofejí

Snad žádný dobrý western se neobejde bez skalpování nepřátel. Pro Čechy exotická praktika, kterou znají zřejmě především z knih a filmů o Divokém západě má přitom své kořeny i v Evropě a mnohem hlouběji než v době bojů původních Američanů s bílými kolonizátory. Zároveň se kolem skalpování dlouhodobě šíří řada mýtů. I ty chce vyvracet nová obsáhlá kniha věnovaná právě těmto vlasovým trofejím.
před 9 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
včera v 07:01

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
25. 12. 2025

Ženy poznají nemoc podle obličeje lépe než muži, ukázala studie

Lidé mají pozoruhodnou vlastnost rozpoznat projevy nemocí jenom podle změn fyzického vzhledu, a to i podle drobných náznaků, jako jsou pokleslá víčka, bledé rty nebo méně prokrvené tváře. Většinu těchto náznaků jsou lidé schopní rozeznat intuitivně, aniž by se na tuto analýzu příliš soustředili. Podle nové studie jsou ženy výrazně schopnější než muži vycítit tyto nenápadné signály.
24. 12. 2025
Načítání...