V Drážďanech se částečně zřítil most přes Labe

Události: V centru Drážďan se částečně zřítil most přes Labe (zdroj: ČT24)

V saské metropoli Drážďanech se ve středu nad ránem zřítila část mostu Carolabrücke přes Labe. Zasažena byla stezka pro pěší, cyklostezka i tramvajová kolej, informovala agentura DPA. Neštěstí si nevyžádalo žádná zranění, ale čekají se dopravní komplikace v ranní špičce.

Podle DPA je Carolabrücke jedním z důležitých dopravních mostů ve východoněmeckém městě. Drážďanští hasiči uvedli, že most se zřítil v délce sto metrů. Poškozena byla i dvě potrubí pro rozvod teplé vody. „Na celém území města momentálně nefunguje dálkové vytápění,“ potvrdili hasiči. Kvůli vytékající vodě byly zcela zaplaveny části nábřežní ulice Terrassenufer. Výpadek dodávek tepla by mohl trvat celý den, provozovatel ale údajně intenzivně pracuje na vyřešení problému.

Podle dosavadních zjištění si neštěstí nevyžádalo žádná zranění. Drážďanský dopravní podnik uvedl, že po mostě zrovna nejela žádná tramvaj, poslední přes něj projela osmnáct minut před zřícením. Po mostě přitom jezdí ve všední dny i v noci každou hodinu tramvajové linky 3 a 7.

Ředitel Kloknerova ústavu ČVUT v Praze Jiří Kolísko komentuje zřícení mostu v Drážďanech (zdroj: ČT24)

Německo kvůli pádu mostu požádalo Česko o snížení průtoku Labe. Kvůli očekávaným extrémním srážkám na českém území však žádosti nebylo vyhověno, informoval ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Průtok podle něj naopak poroste, protože vodohospodáři vytvářejí prostory pro zachycení vody. „Ta predikce předpovědi na Děčín je nárůst ze 138 kubíků za sekundu dnes na 172 kubíků zítra,“ podotkl ve středu.

„Já věřím, že i saští kolegové pochopí, že most, který fakticky spadl, tak teď nemůže mít přednost a prioritu před ochranou a zdůrazňuji nejenom majetku a životů občanu České republiky, ale právě také Německa,“ dodal.

Zřícenou část čekala rekonstrukce

Zřícení, které se odehrálo kolem 3:00, postihlo jižní polovinu mostu. Podle hasičů se i na předmostí na straně drážďanského starého města vytvořila metrová trhlina. Rozsah poškození experti zjišťovali s pomocí dronů.

Příčina uvolnění částí mostu je zatím neznámá. Policie však nepředpokládá, že by se zřítil cizím zaviněním. Pokud by se ukázalo, že se někdo dopustil chyby, bylo by zahájeno trestní řízení. „Ale takové indicie v tuto chvíli nemáme,“ podotkl mluvčí policie Thomas Geithner.

Most pochází z dob komunistické Německé demokratické republiky, uvedla agentura DPA. Podle expertů mohla k jeho zřícení přispět koroze. Právě zřícená část mostu měla být příští rok rekonstruována, zatímco ostatní části byly po rekonstrukci otevřeny v březnu.

Hasiči se obávají, že by se mohly zřítit i jeho další části. Mluvčí hasičů vyzval lidi, aby se k mostu nepřibližovali, mohli by podle něj přijít o život. Odkláněny jsou tramvaje i automobilová doprava, proplouvat nesmí ani lodě po Labi.

Uzavřeny byly podle drážďanských úřadů až do odvolání i nezřícené části mostu a nepočítá se ani s krátkodobým uvolněním uzavírky. Celou konstrukci nyní prozkoumají odborníci.

Svaz německých inženýrů považuje mosty v zemi za bezpečné, ačkoli mnohé potřebují opravy. Tyto stavby v zemi musí každých šest let projít rozsáhlou kontrolou. Podle svazu tyto kontroly fungují, neboť počet incidentů na zhruba 130 tisících mostů v Německu je velmi nízký. Ve spolkové správě je zhruba čtyřicet tisíc těchto objektů, z nichž podle DPA získalo neuspokojivé hodnocení asi 200.

Německé ministerstvo dopravy už dříve sdělilo, že ze zhruba 28 tisíc dálničních mostů jich osm tisíc potřebuje modernizaci. S opravou poloviny z nich se počítá do roku 2032, zbytek čeká sanace v dalších deseti letech.

Tragédie v Janově

V Evropě zůstává v povědomí pád mostu v Janově ze 14. srpna 2018, který se stal nejhorším neštěstím svého druhu v moderních evropských dějinách. Za bouřky a deště se tehdy do 45metrové hloubky zřítila dvousetmetrová část Morandiho mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů. Spolu s vozovkou spadly na dole ležící skladiště a železniční trať a do rozvodněné řeky Polcevery více než tři desítky osobních a nákladních aut. Při kolapsu zahynulo 43 lidí, dalších šestnáct přežilo s různě vážnými zraněními.

V Německu se v prosinci 2015 zřítil most Friesenbrücke přes řeku Emži, když do něj narazila nákladní loď a zničila střední, otevírací část mostu, při neštěstí nebyl nikdo zraněn. Po srážce s lodí se v roce 1966 zřítil i padací most Heiligenstedten ve Šlesvicku-Holštýnsku.

Podobný případ se stal letos v únoru i v Číně, když do mostu v čínské provincii Kuang-tung narazila velká loď a část mostní konstrukce se i s autobusem a několika auty zřítila do vody, zahynulo pět lidí. V březnu se v Baltimoru na východě USA zřítila část čtyřproudového mostu poté, co do jednoho z pilířů narazila nákladní loď.

V České republice se na začátku prosince 2017 nečekaně zřítila Trojská lávka, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce.