Paříž se jako první metropole v Evropě zbavila sdílených koloběžek

V Paříži v pátek začíná platit zákaz sdílených elektrických koloběžek. Jejich provozovatelé museli do konce srpna odklidit zhruba patnáct tisíc vozítek z ulic francouzské metropole v souladu s nařízením vedení města. Přesunuli je do jiných měst, kde tuto službu nadále provozují, ale přemýšlejí i nad způsoby, jak zákaz obejít, například pomocí půjčoven.

V Paříži službu nabízely tři společnosti: Dott, Lime a Tier Mobility. Od srpna bylo z ulic postupně staženo 15 tisíc koloběžek. Část míst, která po nich zbyla, obsadí sdílená kola patřící těmto třem provozovatelům.

Třetina z pěti tisíc koloběžek společnosti Tier zůstane v regionu Ile-de-France, v obcích okolo Paříže. Zbytek putoval převážně do Německa. Dott poslal svá vozítka do Belgie či Tel Avivu. Zelené koloběžky společnosti Lime zamířily do Lille, Londýna, Kodaně a několika německých měst.

Elektrokoloběžky byly v Paříži od roku 2018, o konci služby letos v dubnu rozhodli obyvatelé města v referendu. Proti sdíleným vozítkům se postavilo 90 procent hlasujících, volit ale přišlo jen osm procent oprávněných voličů. 

Paříž se tak stala první evropskou metropolí, která sdílené elektronické koloběžky zcela zakázala, napsala agentura AFP. Ve městě se proti vozítkům zvedla kritika zejména kvůli množícím se nehodám, z nichž některé byly i smrtelné. Soukromé elektrické koloběžky budou moci lidé v Paříži používat i po 1. září.

Kola místo koloběžek nebo nákup vlastního stroje

Provozovatelé spoléhají na to, že zákazníci přejdou na sdílená kola, která již nabízejí všichni. Společnostem by to mělo alespoň prozatím umožnit vyhnout se propouštění. Ne každý je však připraven přesednout na bicykl.

Pro turisty „to není ono, je to větší a těžší, není to tak svižné“, stěžovala si americká influencerka Amanda Rollinová se 740 tisíci odběrateli na TikToku a velká fanynka koloběžek.

Někteří pravidelní uživatelé koloběžek se možná rozhodnou pro koupi nebo využijí alternativní nabídku denního, půldenního nebo týdenního pronájmu, jakou ve středu oznámil distributor motorek, skútrů a elektrických koloběžek Volt.

„Konec volného sdílení značně urychlí poptávku po půjčovnách,“ řekl agentuře AFP zakladatel společnosti Grégory Coillot. Doufá, že se mu podaří vytvořit síť jednoho až dvou tisíc koloběžek, zejména „na všech klíčových místech, kde byla velmi vysoká poptávka“.