Správa Panamského průplavu v nadcházejících měsících ještě více omezí počet lodí, které využívají tuto vodní cestu. Zdůvodňuje to nejhorším suchem za více než sedmdesát let, které lodím znemožňuje bezpečný průplav. Experti proto očekávají další růst cen za přepravu zboží po světových oceánech.
Panama čelí nejhoršímu suchu od roku 1950. Průplav zpřísní limit pro lodě
Od pátku 3. listopadu správa kanálu omezí počet rezervačních slotů na 25 za den. V současné době může průplav využít maximálně 31 lodí za den, což je už snížený počet. V následujících třech měsících bude správa vydávat povolení ještě méně, od začátku února příštího roku se počet slotů sníží na 18 za den.
Pro fungování Panamského průplavu je důležité Gatunské jezero, které získává vodu z dešťových srážek. Jezero je hlavním zdrojem vody, která se využívá v systému zdymadel kanálu. Správa průplavu přitom uvádí, že hladina vody v jezeře v říjnu pokračovala v poklesu na bezprecedentní úroveň pro tuto roční dobu.
Společnost S&P Global s odkazem na analytiky uvedla, že dlouhé fronty lodí před průplavem mohou vést k růstu cen za námořní dopravu. Provozovatelé plavidel si buď mohou říct o více peněz, anebo využít delší trasu, což se také prodraží. Panamský průplav umožňuje nejlevnější dopravu LNG ze Spojených států na asijské trhy.
Správa průplavu zavedla v posledních měsících různá omezení, aby šetřila vodu. Úřady letos poprvé za existence této vodní cesty snížily počet lodí proplouvajících kanálem, uvedl server BBC. Už zavedená opatření způsobila velká zpoždění, desítky lodí musely na využití kanálu čekat.
Tato zpoždění způsobila, že ceny za námořní dopravu se zvýšily i jinde ve světě, protože je k dispozici méně plavidel, upozornil analytik amerického vládního Úřadu pro energetické informace (EIA). Například zpoždění u některých přepravců plynu byla v Panamě rekordní, což zvýšilo náklady na přepravu zkapalněného plynu z USA.
Správa průplavu uvedla, že letošní říjen byl nejsušší od začátku sledování těchto údajů v roce 1950. K velkému suchu podle ní přispívá přirozený klimatický jev El Niňo, který způsobuje oteplování vody v centrálních a východních oblastech Tichého oceánu.
Panamský průplav lodím výrazně zkracuje čas a vzdálenost na cestě mezi Atlantským a Tichým oceánem. V provozu je nepřetržitě a podle správy jej ročně využije třináct až čtrnáct tisíc lodí. Pro námořní dopravu ve světě je to klíčová vodní cesta, podobně jako například Suezský průplav v Egyptě.