Značka amerického piva Bud Light zacílila v dubnu na mladé zákazníky spotem, jehož hlavní tváří se stala transgender herečka a influencerka. Konzervativní zákazníci to ale neuvítali a začali šířit výzvy k bojkotu. Prodej značky klesl víc než o čtvrtinu, i když jeho makretingové kampaně již dřív cílily na LGBT+ komunitu.
Pád prodeje jednoho z nejprodávanějších piv v USA odstartovala kampaň s trans ženou
„Tento měsíc jsem oslavila svůj 365. den ženství a Bud Light mi poslal možná ten nejlepší dárek vůbec, plechovku s mým obličejem. Podívejte se na můj příběh na Instagramu a zjistěte, jak si můžete užít březnové šílenství s (pivem) Bud Light a možná také vyhrát nějaké peníze. Miluji vás. Na zdraví. Do toho týme,“ řekla v reklamním spotu herečka a influencerka Dylan Mulvaneyová.
Před časem prošla tranzicí a její příběh získal značnou publicitu zejména na sociálních sítích. To, že se oblíbené americké pivo spojilo právě s tématem genderu, ale dopálilo některé jeho tradiční zákazníky.
Jedním z nich byl i zpěvák Kid Rock, který na svém Twitteru zveřejnil video, jak do plechovek střílí ze samopalu. „Děda má dnes chuť skotačit. A tak mi dovolte, abych vám všem něco řekl: Tak jasně a stručně, jak je to jen možné,“ řekl zpěvák a poté zmáčkl spoušť.
Rozpory
V kulturních válkách a hodnotových bitvách současného světa je gender jedním z nejexplozivnějších témat. „Cítím, že muži reagují přehnaně, kvůli svému křehkému mužství,“ míní studentka Angela Duarteová. Ne všechny ženy – a nejen ony – to ale cítí stejně.
„V reklamách už nemůžete kouřit. V televizi už se nemohou propagovat různé věci, a to kvůli vaší ochraně a ochraně vašich dětí. Tak proč se propaguje před dětmi a rodinami tohle?“ ptá se penzistka Suzy Fazová.
Marketing značky Bud Light
Jednu z nejpopulárnějších značek piva v USA v uplynulých týdnech postihnul pokles prodeje o celých šestadvacet procent. Za pozornost stojí, že se k bojkotu Bud Light nepřipojil Donald Trump, který obvykle dokáže velmi obratně sufrovat na vlnách vzedmutých emocí.
Americká média v této souvislosti ale informovala, že exprezidentova rodina patří k podílníkům v pivovarském koncernu. Firma navíc tradičně podporuje spíše republikány, což Trump také zdůrazňuje. Anheuser-Busch přitom v propagaci svých produktů nikdy nebyl nijak zvlášť zpátečnický.
„Pro Bud Light to není nic mimořádného. Chci říct, že duhu už na svých plechovkách vlastně má. Myslím, že roky a vlastně desítky let podporuje LGBT komunitu,“ řekla Joanna Schwartzová z Georgia College & State University.
Podle marketérů majitel značky Bud Light udělal v podstatě jedinou chybu, když nepočítal s tím, že jeho transgenderový klip může z TikToku přeskočit i na jiné platformy a dokonce do mainstreamových médií. Jejich publikum není laděné tak liberálně jako nejmladší uživatelé sociálních sítí, které měla trans žena prostě jen přimět k větší konzumaci alkoholu.