Praha – Přesnost jízdy vlaků, ale dokonce i její bezpečnost významně narušují krádeže v okolí tratí. Zloději hledají kovové součásti, které potom prodávají ve sběrnách. Železničáři jsou na ně krátcí a železniční policie, která ještě nedávno na tratě dohlížela, už neexistuje. I když policie tvrdí, že její pořádkové jednotky také dokáží železnici ohlídat, krádeží přibývá. V říjnu se staly terčem velkého nájezdu i hlavní trati v Praze a jejím blízkém okolí, takřka tradicí potom jsou krádeže na hlavních tratích v Ústeckém kraji.
Železnice je pro zloděje zlatý důl – plno kovů a málo policistů
Ozývá se hlasité houkání a na přejezd bez světelného zabezpečení se řítí mezistátní expres – desetikilometrovou rychlostí. To není obrázek z lokálky, na kterou omylem zabloudila těžká souprava dálkového vlaku, ale každodenní realita hlavních tratí, od kterých zloději kradou kovové součásti zabezpečovacího zařízení, aby je zpeněžili ve sběru. Naopak zejména na opuštěných lokálkách zloději kradou koleje, před časem dokonce odcizili kovový most. Nejenom Správě železniční dopravní cesty, ale i dopravcům tak zloději působí velké ztráty, cestující přijíždějí pozdě do svého cíle a navíc krádeže zabezpečovacího zařízení mohou způsobit i závažnou havárii.
V poslední době takových krádeží přibývá. Policisté zaznamenali výrazný nárůst od loňska, kdy přišli o specializované útvary zabývající se právě bezpečností na železnici. Koleje sice nezůstaly bez dozoru, podle železničářů ale zánik specializované železniční policie mohl zlodějům skutečně napomoci. „Pracovali tam policisté, kteří drážní prostředí znali, znali terén, takže byli schopni rychle zasáhnout,“ poukázal Martin Kašpar ze SŽDC. Podle policejního velitele Stanislava Krajčoviče ale bývalí železniční policisté vesměs přešli k pořádkovým jednotkám, které na koleje a vlaky dohlížejí dnes. „Ty znalosti a vědomosti nezanikly,“ upozornil.
Železničáři si stěžují i na přístup policie. „Zavolal jsem policii na tísňovou linku 158 a od policie mi bylo řečeno, že je máme honit po vesnici,“ poukázal úvalský přednosta Martin Jílek, kterému zloději rozbili zabezpečení v říjnu.
Podle policie proti zlodějům účinkují především neočekávané a utajované zásahy. Mnohem více by však pomohlo, kdyby existoval zákon, který zakáže výkup kovů od soukromých osob. Potom by policie na železnici měla sotva polovinu práce.
Proti zlodějům se snaží bojovat i sama SŽDC. Sestavila katalog kradených součástek, který rozdala sběrnám s doporučením, aby je nevykupovaly. Ani to však nemusí pomoci. Ukazuje se, že zloději často jdou k trati naslepo a ani nevědí, co kradou – často tak odcházejí s prázdnou, protože kabely, které uříznou, žádné kovové součásti nemají.