Opava - Jižní část obchvatu Opavy je již dokončena. Pro řidiče bude celý úsek nové komunikace, který spojuje silnice I/57 mezi Opavou a Fulnekem a I/11, což je hlavní tah na Ostravu, zprovozněný dnes v 15:00. Stavba v hodnotě okolo 500 milionů korun uleví hlavně centru města. Informoval o tom mluvčí města Ondřej Skácel.
V Opavě otevřeli jižní obchvat města
„Řidiči, kteří do této chvíle Opavou jen projížděli, se mohou městu úplně vyhnout po 3,1 kilometru dlouhém obchvatu. V samotném centru Opavy by tak mělo ubýt aut,“ řekl. Podle dopravních průzkumů nejvytíženějšími křižovatkami v centru Opavy denně projede víc než 25 tisíc aut. „Věřím, že od tohoto měsíce čísla o něco klesnou,“ dodal náměstek primátora Daniel Žídek.
O potřebě obchvatu Opavy se hovoří už deset let. Stavět se ale nová silnice začala až v roce 2009. Investorem je Moravskoslezský kraj. Celkové náklady na stavbu dosáhly 573 milionů korun. Město poskytlo 31,5 milionu korun a částkou 365 milionů přispěla ze svých programů Evropská unie. Zbývající peníze uvolnil kraj.
Práce zdržel archeologický průzkum
V rámci projektu byl například upraven podjezd pod železniční tratí mezi Opavou a Ostravou. Most přes řeku Moravici byl opraven a vybudovány byly dvě nové okružní křižovatky. Stavba původně měla být dokončena již před prázdninami. Zdržení však způsobil záchranný archeologický výzkum, při kterém pracovníci Národního památkovém ústavu narazili i na pozůstatky z doby bronzové.
Kromě jižního obchvatu by měl přetížené Opavě ulehčit také takzvaný severní obchvat města - od prosince 2009 je hotová jeho první část, spojka S1, která však přivedla tranzitní dopravu do sídliště Kateřinky. Na spojku by měla v roce 2012 navazovat východní část severního obchvatu. Státu však chyběly desítky milionů korun na výkupy zbývajících pozemků. Na ty si nakonec město vzalo úvěr. V roce 2011 byla v rámci přípravy stavby vybudována protihluková clona na ulici Rolnické. Podle Ředitelství silnic a dálnic se se zahájením stavby nepočítá dříve než v druhé polovině roce 2013.
Opavě by měla definitivně ulevit až třetí část severního obchvatu. Na ni však peníze také chybějí. Hovoří se dokonce až o termínu 2025. Radnice ale už vyhlásila výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace. Na základě zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se ale výběr vítězné firmy musel opakovat. Primátor pak dokonce čelil trestnímu oznámení. To na něj podal představitel společnosti Acta non verba Vojtěch Razima. Podle něj se primátor podílel na zmanipulování zakázky. Protikorupční policie ale před časem trestní stíhání odložila. V novém výběru Opava zvolila opět stejnou firmu a Razima se znovu rozhodl postup magistrátu zpochybnit.