V Mošnově přistál Osprey, v Evropě poprvé mimo vojenský prostor

Mošnov (Novojičínsko) – Americký Konvertoplán CV-22B Osprey přistál na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově. Letoun je zlatým hřebem nadcházejících Dnů NATO, kde ho čeká historicky první veřejné vystoupení v Evropě. Osprey je unikátní stroj – transportní letoun, který díky natáčení rotorů kombinuje přednosti turbovrtulového letadla a helikoptéry.

Osprey vyvinuly společnosti Bell Helicopters a Boeing Helicopters. Myšlenka na transportní konvertoplán se objevila po nezdařilé operaci Orlí spár v roce 1980, katastrofálním neúspěchu amerických sil při pokusu osvobodit rukojmí zadržená při vpádu na americkou ambasádu. První let absolvoval prototyp s označením V-22 již v roce 1988, Vzdušné síly Spojených států (USAF) a Námořní pěchota Spojených sátů (USMC) však začaly plně vyvinuté verze CV-22B a MV-22B zařazovat do služby až o devatenáct let později a nasazení strojů se datuje k roku 2012.

Pilot ospreye Matthew Burton o cestě do Mošnova:

„Let byl skvělý. Bylo pěkné počasí a mohli jsme si užít výhled na vaši krásnou zemi. Je to pěkné – jedna z velkých radostí, které máme. Moje kancelář je vysoko na nebi a mohu si užít krásné scenérie. Neměl jsem velká očekávání, ale zatím je to krásná země. Přelet jsem si velice užil.“

Přes relativní mládí však mají za sebou ospreye i ostré zásahy, zejména v Afghánistánu, kde se objevovaly již během testů od roku 2009. „Já jsem se s tím setkal už několikrát, poprvé v Afghánistánu, kde tyto letouny americké armády operují už delší dobu, a samozřejmě také na cvičeních, jichž se zúčastňují naše jednotky,“ poznamenal zástupce velitele Vzdušných sil AČR Jaromír Šebesta.

Tzv. konvertoplán je prozatimním vrcholem vývoje transportního letadla, které dokáže současně fungovat jako vrtulník. Umožňují to rotory, které je možné natočit o devadesát stupňů. V letové konfiguraci jsou ospreye výkonostně srovnatelné s tradičními transportními herculesy, poukázal Jaromír Šebesta. Ačkoli jsou i herculesy proslulé tím, že mohou operovat doslova v polních podmínkách na nezpevněné ranveji, ospreye nepotřebují ani ranvej, ale pouze malou plochu odpovídající rozměrům ploch pro transportní vrtulníky. Handicapem je nízká kapacita a nosnost, oproti herculesům je maximální vzletová hmotnost zhruba dvoupětinová.

Osprey na mošnovském letišti
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

USAF a USMC jsou zatím jedinými uživateli ospreyů, zájem mají ale i další země. Objednávky podaly také Izrael a Japonsko. O nákupu uvažuje také americké i britské námořnictvo, posloužit mohou jako náhrada transportních i průzkumných letadel a také některých typů vrtulníků.

Osprey se na Dnech NATO ukáže na statické ukázce i za letu, ale bude k vidění jen v sobotu. Přesto považují pořadatelé jeho účast za výjimečný úspěch. V Evropě bude k vidění poprvé mimo vojenský prostor. „Bylo s tím spousta práce ho zajistit vzhledem k té výjimečnosti, protože v celé Evropě mají pouze deset kusů. My to vnímáme jako takový výraz prestiže, kterou si tato akce získala v zahraničí,“ řekl předseda sdružení Jagello 2000, které je hlavním organizátorem akce, Zbyněk Pavlačík. Stroj, který přiletěl do Mošnova, patří 7. peruti 352. skupiny speciálních operací USAF, která operuje ze základny RAF ve východoanglickém Mildenhallu.

Bell Boeing V-22 Osprey

  • dvoumotorový víceúčelový letoun s natáčecími rotory
  • verze: V-22A (prototyp), CV-22B (letectvo), MV-22B (námořní pěchota)
  • délka trupu: 17,5 m
  • rozpětí/šířka s rotory: 14 m/25,8 m
  • obsadidelnost/nosnost: 24 vojáků/9 000 kg nákladu
  • max. vzletová hmotnost pro vertikální vzlet: 23,9 t
  • motory (výkon): Rolls-Royce AE1107C (2x 4 586 kW)
  • max. rychlost: 280 uzlů (443 km/h)
  • akční rádius: 600 námořních mil (1 100 km)
  • dostup: 25 000 stop (7 620 m)
4 minuty
Osprey přistál, hlásí Mošnov
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...