Telnice (Ústecko) – V krušnohorském lyžařském středisku Telnice končí poslední sezona v jeho klasické podobě s lyžařskými vleky. Od začátku příští zimy už má být v provozu na Rudný vrch lanovka. Dvousedačkové zařízení zakoupil provozovatel telnického areálu ze Švýcarska, má se jednat o neobvyklou lanovou dráhu s odpojitelnými dvousedačkami – taková je dnes v Česku jen jedna, navíc mnohem starší.
Telnice koupí lanovku z Alp, v Česku bude unikátní
Lanovka na Rudný vrch by měla nahradit oba vleky, které dnes nad Telnicí jezdí – povede od dojezdu černé sjezdovky Slalomák napříč svahem do místa, kde dnes končí vlek Rudný. Dříve sice provozovatel střediska uvažoval o více lanovkách, nakonec však postačí jedna. Počítá se i s jejím letním provozem. „Charakter záměru umožňuje jedním dopravním zařízením pokrýt stávající sjezdové tratě z vrcholu Rudného včetně cvičné louky a současně umožňuje vyvézt v zimě i běžkaře, v létě pak turisty, případně i cyklisty,“ stojí v oznámení k posudku vlivu na životní prostředí. Po lanovce středisko touží proto, že v Telnici přibývá lyžařů a kapacita vleků přestává postačovat. Současně je lanová dráha pohodlnější a bezpečnější.
Trasa lanovky by měla z velké části využít plochy sjezdovek, proto nebude nutné příliš zasahovat do krušnohorských lesů. „Výsledné odlesnění bude významně menší než v původně projednané a odsouhlasené trase,“ píše se v dokumentu s tím, že průsek lesem bude mít šířku osm metrů, bude tak o dva metry užší než podle původních plánů. Autoři projektu toho chtějí docílit tím, že se kolem lanovky vysadí listnaté stromy, kterým je možné upravit větve.
Šikmá délka lanovky by měla činit 820 metrů, bude tak v Česku patřit spíše ke kratším. Jízdní doba má činit necelé tři minuty, za hodinu dráha přepraví 1 440 lidí. V Krušných horách by se měla objevit na podzim, zatím ještě jezdí v Alpách, kde ji její dosavadní majitel postavil v roce 1992. Fungovat přestane na jaře, její stavba v Telnici by měla začít v září, potrvá do listopadu s tím, že v prosinci začne zkušební provoz.
Dvousedačková lanovka s odpojitelnými sedačkami, která v Telnici začne jezdit, bude v Česku teprve druhá. Ta další je nedaleko, vede z Bohosudova na Komáří vížku, jedná se ovšem o historickou lanovku z roku 1952, kde sedačky po kolejnici ve stanici musí přetahovat zřízenci. Naproti tomu lanovka původem z Lenzerheide bude fungovat obdobně jako odpojitelné čtyřsedačkové či šestisedačkové dráhy, kde se ve stanicích sedačky pohybují samy, ale pohybují se pomaleji, než když jedou zachycené na laně.