Silnice před autem se sama rozsvítí. Díky ostravským vědcům

Větší bezpečnost v dopravě (zdroj: ČT24)

Tým vědců z VŠB - Technické univerzity Ostrava pracuje na zařízení, které pomůže zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Navrhují svodidla doplněná o světelné moduly, které vytvářejí elektřinu s pomocí tlakové vlny od projíždějícího auta. Před řidičem se tak automaticky rozsvítí například nebezpečné úseky.

Díky netradičním svodidlům by měli mít řidiči větší přehled o dění na silnicích. Automatické přístroje totiž pomohou téměř okamžitě osvětlit ty části vozovky, kterými právě projíždí vozidlo.

„Cílem našeho řešení je zvýšit bezpečnost nepřehledných úseků a přitom využít chytré a ekologické nástroje,“ uvedl Stanislav Mišák, vedoucí týmu vědců z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.

Schematický nástin umístění snímačů na svodidlech
Zdroj: ČT24/VŠB-TUO

Osvětlovací zařízení umístěné například na svodidlech by nepotřebovalo žádný přívod elektrické energie k napájení namontovaných svítidel.

„K dalším výhodám řešení patří jeho jednoduchost při montáži do stávajících svodidel i vyšší mechanická odolnost v porovnání s jinými zařízeními obdobného účelu. Potenciálními zákazníky tak mohou být v budoucnu instituce, které působí v oblasti bezpečnosti silničního provozu nebo firmy provádějící dopravní stavby,“ sdělili vědci.

Zatím mají pracovníci z vysoké školy báňské hotový zkušební prototyp. Během roku a půl mají v plánu vytvořit takzvané poloprovozní zařízení, které by mohlo být ve spolupráci s provozovateli silnic nainstalováno na vybrané rizikové úseky.

V budoucnu by chtěli autoři projektu tuto technologii využít třeba i na osvětlení tunelů, informačních tabulí nebo mýtných bran.

  • VŠB-TUO poskytuje bakalářské, magisterské i doktorské studium na sedmi fakultách. Univerzita uskutečňuje nebo se podílí na řadě projektů v oblasti výzkumu a vývoje a spolupracuje s domácími i zahraničními univerzitami i se soukromým sektorem.
  • K nejtragičtějším dnům prvního měsíce letošního roku patřily 6. a 20. leden. V obou dnech zemřeli na silnicích shodně tři lidé. V lednu zemřelo při dopravních nehodách na českých silnicích zatím 33 lidí, tedy o šest více než ve stejném měsíci loňského roku. Letošní lednová bilance je i přes mnoho tragických nehod druhá nejlepší od začátku devadesátých let.
  • Nejlepší bilanci měl loňský leden, kdy na českých silnicích zahynulo 27 lidí. Nejvíce usmrcených, 117, policie evidovala v roce 1993. Loni šetřili policisté téměř 100 tisíc dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 545 osob. Celková hmotná škoda dosáhla téměř 6 milionů Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Českých Budějovicích zdraží MHD

Některá města s novým rokem zdražují hromadnou dopravu. Třeba v Českých Budějovicích se zvýší cena základní hodinové jízdenky z dvaceti na třicet korun. „Zvýšení se dělá po pěti letech a je to především proto, že náklady stoupají,“ říká 1. náměstek primátorky Petr Maroš (ODS). Předplatitelské kupony ale nezdraží. A výhodnější bude cestování pro seniory a středoškoláky.
28. 12. 2024

Smog na východě Česka nepolevuje. Pro podniky platí regulace výroby

V části Moravskoslezského kraje jsou nadále výrazně zhoršené rozptylové podmínky. Kvůli vysokým koncentracím polétavého prachu v ovzduší je v oblasti Ostravska, Karvinska i Frýdecko-Místecka vyhlášený stav regulace. Pro podniky to znamená, že musí přijmout regulační opatření, aby ovzduší ještě víc neznečišťovaly, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
28. 12. 2024Aktualizováno28. 12. 2024

V rokli na Chrudimsku hrozí další sesuv skal, škody po tom předchozím zůstávají

Další sesuv skal hrozí se změnami teplot v Pivnické rokli, přírodní památce u Toulovcových Maštalí na Chrudimsku. V únoru se tam po prudké oblevě uvolnily pískovcové bloky a popadaly stromy, jen malou část škod se podařilo odstranit. K některým se vlastníci lesů běžnou technikou nedostanou. Od té doby tam úřady opakovaně nařizují zákaz vstupu.
28. 12. 2024

„Provoz je tu na minimu.“ Obce si pochvalují nové dálniční úseky

V Česku se letos otevřelo nejvíce nových úseků dálnic od devadesátých let, přes sto kilometrů. Nové úseky na jihu Čech a Moravy už přinášejí úlevu nejen řidičům, ale i obcím, přes které dříve projížděly tisíce aut denně. Mnozí lidé v regionech si pochvalují menší intenzitu provozu, a to zejména v případě kamionů, které nově využívají bezpečnější a rychlejší cestu po dálnici.
28. 12. 2024
Načítání...