ŘSD zkouší zpevnit podloží na D8 i pomocí vrtů s pryskyřicí

Na úseku D8 v Českém středohoří začali dělníci pumpovat do podloží vysokotlakou injektáží pryskyřici. Pilotní zpevňování dálnice pod prackovickou mostní estakádou poté experti vyhodnotí a rozhodnou, zda a v jakém rozsahu k tomuto poslednímu kroku v rámci stabilizace podloží dojde. Na úterý a středu jsou připraveny čtyři vrty, provoz ve směru na Německo je proto sveden do jednoho pruhu.

V červnu 2013 zavalil sesuv rozestavěný úsek dálnice D8 v délce asi dvě stě metrů a poškodil nedalekou železniční trať. Geolog Václav Cílek už dříve uvedl, že na posledním zprovozněném úseku hrozí pravděpodobně další sesuvy.

Dálnice se řidičům otevřela na konci roku 2016, dělníci poté začali svah zabezpečovat. U Prackovic byl kvůli tomu provoz svedený pouze do jednoho pruhu. Vystavěla se podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, stavaři kotvili i opěrné zdi a umístili na 120 pilotů, které navzájem provázali.

Pryskyřice má dát mostu stoletou životnost

Před rokem se dálnice otevřela v plné šíři. A nyní, po dvou letech, stráň sledují desítky čidel a data z nich vyhodnocují geologové. Svah ohrožující stabilitu dálničního tahu na Drážďany se podle nich uklidnil. „Může se stát, že se tady objeví sesuv, nicméně stavbu jako takovou by neměl ohrozit,“ řekl geotechnik Jiří Záruba.

Vysokotlaká injektáž pryskyřicovými materiály je poslední krok ke stabilizaci území. „V tuto chvíli nemáme za cíl nějaký konkrétní stabilizační definitivní efekt. Testujeme, jak se podloží v hloubce 21 a 24 metrů v klíčových místech založení stavby bude chovat,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Dělníci napumpují pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi. Pilotní injektáže mají ukázat, jak se bude materiál chovat. „Zkoušíme, jakým způsobem bude odpovídat prostředí, které budeme penetrovat, a jaké budou odezvy stavby a okolí,“ uvedl Rýdl. Cílem prací je dát mostní konstrukci zhruba stoletou technickou životnost.

Odezvu na injektáž zachycuje více než sto měřicích bodů. „Odezva na injektáž je odhadována v horizontu dvou až tří hodin. Vše sledujeme on-line, neustále máme zpětnou vazbu, jakým způsobem stavba reaguje,“ dodal Rýdl.

Odpoledne Rýdl dodal, že odezva na první dva injekty je prakticky nulová. „Sledujeme dál. Zatím je test zcela úspěšný,“ řekl. Na přelomu září a října se sejdou experti a rozhodnou, zda a v jaké intenzitě se celá injektáž případně realizuje. V případě, že by se zemina dala znovu do pohybu, je pak Ředitelství silnic a dálnic připraveno problematický úsek uzavřít.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...