MHD, vlaky i autobusy v jednom: V Pardubicích oficiálně otevřen nový terminál

V Pardubicích byl v úterý oficiálně otevřen nový autobusový terminál za 180 milionů korun před vlakovým nádražím. Zastřešený areál v sobě zahrnuje MHD a v budoucnu by tam mohly zastavovat i linkové autobusy. Terminál doplňují také elektronické tabule o odjezdech autobusů i vlaků. Teď ještě probíhá zkušební provoz, v září by mělo dojít ke kolaudaci.

Terminál stojí na místě bývalé nefunkční kašny. Zastávka u bývalého lihovaru už neexistuje. „Třetina cestujících dřív přebíhala rušnou silnici, musela čekat na přechodu pro chodce, než padne zelená. Teď jim stačí dojít na autobus 20 metrů,“ pochvaloval si ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Celý prostor začíná u budovy pošty, kde stojí nová cyklověž s automatickým zakládáním kol, kam se vejde zhruba 100 kol. Od ní pak lidé přicházejí k nádraží přes relaxační zónu s lavičkami a fontánou a míjejí bronzovou sochu Jana Pernera, stavitele a projektanta železnic.

„Postava je historická, konkrétní. Perner se dívá na Pardubice a hledí na své dílo,“ dodává akademický sochař Jaroslav Brož. K soše vedou stylizované pražce zapuštěné v zemi, co pražec to písmeno, které skládá dohromady projektantovo jméno, dodal Brož.

Co ale místní postrádají, jsou parkovací místa pro auta: „Co se týče parkovacích míst, to je velký problém. Že je tady cyklověž – další přihrádka na kola, dobrý, ale prostě tady chybí parkovací místa,“ kritizuje Michal Pakoš. 

Pro cyklisty nabízí terminál celkem 570 míst: stovku kol pojme cyklověž, další cyklisté mohou nechat kolo ve stojanu klasickém, nebo zabezpečeném. Naopak řidičů tam zaparkuje jen 12, navíc s omezenou dobou stání na 15 minut. Podle vedení města šlo ale o záměr, aby tato část města nebyla dopravně zatížena víc, než je třeba. „Známe to z jiných měst: jakmile to někde zlepšíte pro auta, tak se situace vlastně nezlepší, protože těch aut tam začne jezdit víc,“ vysvětluje architekt prostoru přednádraží Tomáš Med.

Dostavba terminálu přinesla nové uspořádání jízdních pruhů. Jeden pruh ve směru do centra byl odstraněn. Navíc se v místě tvoří kolony – teď se budou přes prázdniny ladit semafory, aby pak byly kolony co nejmenší.

„Doprava se v Pardubicích zdá vždycky velkým problémem. Primárně šlo o to, koncentrovat veřejnou dopravu na jedno místo. Bohužel město zaspalo v dlouhodobé koncepci a doprava se tady bude ucpávat,“ upozorňuje primátor Martin Charvát (ANO).

V příštím roce začne radnice pracovat na inteligentním dopravním systému, který např. sladí frekvence semaforů ve městě, dodal primátor. Město ovšem čeká na dostavbu severovýchodního obchvatu, který by mohl být hotový v horizontu tří nebo čtyř let.

Stavba se stihla v termínu, problém s dotací prý nebude

Kolaudaci terminálu město potřebuje stihnout do poloviny září, je podmínkou udělení švýcarské dotace 108 milionů korun. Musí však nejdřív odhlučnit bytový dům, který byl původně určen k demolici, ve dvou bytech však zůstali nájemníci a odmítli se odstěhovat.

„Problém s vyplácením nebude. Hlavní podmínka, postavit stavbu v termínu, splněna byla,“ uklidňuje Tereza Vavrečková z ministerstva financí, které je hlavním koordinátorem přidělování švýcarských dotací.

Aby město nemuselo odhlučnit celý dům, požádá o rekolaudaci domu na administrativní centrum se dvěma byty. Výměnu oken a další úpravy pak provede pouze v nich. Zároveň požádalo o prodloužení termínu kolaudace celého přednádraží do konce roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 9 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 10 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 11 hhodinami
Načítání...