Konec mačkání v nočním metru. Po deváté začíná jezdit častěji, posílí i autobusy

Pouhý měsíc uplynul od posledních velkých změn v pražské městské hromadné dopravě a jsou tu další. Na rozdíl od březnových změn v tramvajovém provozu se ty dubnové týkají hlavně autobusů, ale také metra. Od soboty bude mít zkrácené večerní intervaly, od noci na neděli nastává také ohlášené přečíslování noční linek ze série 50 resp. 500 na 90 resp. 900.

Kdo se chtěl v noci dostat z Lazarské v centru Prahy do Holešovic, mohl se posledních 32 let spolehnout, že ho doveze tramvaj číslo 54. V noci na sobotu ale pojede „čtyřiapadesátka“ naposledy stejně jako všechny ostatní noční tramvaje s čísly 51 až 59. Od noci na neděli budou jezdit s novými čísly, která budou o čtyřicet vyšší, tedy 91 až 99. Trasy se nezmění.

Ustoupit od systému „padesátkových“ tramvajových a „pětistovkových“ autobusových nočních linek zavedeného v roce 1985 se ROPID, který v Praze organizuje veřejnou dopravu, rozhodl výhradně kvůli autobusům.

Organizátor dopravy usoudil, že čísla od 500 do 650 – vyhrazené dosud nočním linkám – potřebuje pro regionální autobusy. Regionálních linek přibývá, jak se postupně propojuje Pražská integrovaná doprava s původně samostatným středočeským systémem autobusových linek.

„Není vhodné, aby číselná řada příměstských linek byla přerušena a tyto linky měly čísla 301 až 499 a pak například 651 až 799 a mezi tím byla čísla linek určených pro jiný účel,“ vysvětlil ředitel ROPIDu Petr Tomčík, proč budou nově noční linky začínat devítkou.

Noční tramvaje by sice mohly zůstat „padesátkové“, podle Tomčíka ale šlo o sjednocení způsobu číslování. Kvůli připravované změně čísel nočních tramvají začala již v březnu jezdit historická tramvajová linka pod číslem 41 (dříve 91).

Noční tramvaj
Zdroj: ČT24

Do nového systému již nevyjede dosavadní noční autobusová linka 513, kterou nahradí posílená linka 953 (Palmovka – Stará Boleslav, aut. st.). Změny trasy potom čekají linku 901, která oproti původní 501 bude jezdit z Anděla na Skalku a mezi Andělem a Jinonicemi ji nahradí nová linka 908. Prodlouženou trasu Skalka–Nedvězí pak dostane linka 906.

Již od sobotního rána začnou jezdit některé regionální autobusové linky ve středních Čechách s novými čísly. Linky 401 až 420 se přesouvají do čerstvě vyklizených pozic 651 až 670. Čísla se ale změní i některým městským linkám. Dosavadní školní linky, které měly čísla 515 až 575, se přesunou do intervalu 251 až 275 a linky, které dosud nesly tato čísla, budou jezdit s čísly jinými.

  • 251 (Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník) nově jako 211
  • 253 (Smíchovské nádraží – Na Beránku) nově jako 190
  • 260 (Nádraží Klánovice – Netušilská) nově jako 210
  • 261 (Černý Most – Klánovice) nově jako 221
  • 262 (Nádraží Klánovice – Nepasické nám.) nově jako 212
  • 263 (Depo Hostivař – Bezděkovská) nově jako 208
  • 269 (OC Čakovice – Nádraží Uhříněves) nově jako 209

Metro pojede večer častěji

Přečíslování linek ale zdaleka není jediná změna, která přichází do pražské MHD a příměstské dopravy s posledním dubnovým víkendem. Po delší době se mění provoz metra, a to z pohledu cestujících k lepšímu.

Mezi devátou a půl jedenáctou večer bude podzemní dráha jezdit podstatně častěji, intervaly se zkracují z 10 na 7,5 minuty, a to celotýdenně na všech linkách. Kratší intervaly budou také v pracovních dnech na konci odpolední špičky a v pátek večer.

Na lince A navíc pojedou téměř všechny spoje (s výjimkou jednoho ranního) až k motolské nemocnici, zatímco na lince C budou v pracovní dny do 8:45 jezdit všechny spoje až do Letňan a teprve později dopoledne bude každý druhý končit již na Ládví.

obrázek
Zdroj: ČT24

Autobusy zkrátí večerní intervaly, ale zmizí z Patočkovy

Posílené začnou od soboty večer jezdit i autobusové linky, aby pobraly cestující z častěji jezdícího metra. Většina autobusů tak bude od 21 hodin do 22:30 jezdit každou čtvrthodinu (ty, které dosud jezdily po 20 minutách), resp. půlhodinu (linky jezdící dosud po 40 minutách).

Další posílení přichystal ROPID v pracovní dny pro linky 113, 119, 125, 136, 180 a 213, zatímco o víkendech pro letištní linku 100.

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) uvedl, že od posílení provozu MHD očekává nové cestující. „Otevře prostor pro přilákání dalších uživatelů veřejné dopravy do budoucna,“ věří.

Pražský městský autobus
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Posílení metra se ale zároveň projeví zkrácením linky 184, která bude od soboty končit již na Vypichu místo na Hradčanské. Zanikne tak přímé autobusové spojení z Patočkovy ulice na Hradčanskou, zůstanou pouze linky, které odtud jezdí na Dejvickou.

Uhříněves: Čtyři linky zaniknou, pět nových vznikne

ROPID také mění provoz autobusů v okolí Uhříněvsi. Zrušením linek 232, 265, 266 a 267, prodloužením 213 a zavedením nových linek 226, 227, 228, 229 a školní 572 doufá, že zajistí lepší obsluhu nových domů v okolí zastávky Venušina.

  • 226 Háje – Uhříněves – Venušina – Kolovraty – Lipany – Benice
  • 227 Háje – Uhříněves – Kolovraty – Nedvěží
  • 228 Nádraží Uhříněves – Benice
  • 229 Depo Hostivař – Uhříněves – Hájek – Královice
  • 572 (školní linka) Dolnokřeslická – Nové náměstí – Uhříněves – Nádraží Uhříněves
  • prodloužená 213 Želivského – … – Horčičkova – Nádraží Uhříněves

Velké změny v pražské MHD přicházejí jen měsíc po poslední rozsáhlejší změně. Ta se týkala především tramvajové dopravy. Na konci března změnily své trasy linky 13 a 21 a nově začala jezdit posilová linka 23. Zároveň se Pražská integrovaná doprava rozšířila na Nymbursko a počátkem dubna do části Benešovska a Příbramska.