Jezdilo jich 700, zbyly čtyři. V Pardubicích zachránili trolejbus 8Tr

2 minuty
Události v regionech: V celé České republice se podařilo dochovat jen čtyři pojízdné trolejbusy tohoto typu
Zdroj: ČT24

Po sedmnácti letech skončila renovace trolejbusu Škoda 8Tr, který nyní bude sloužit jako historické vozidlo pardubického dopravního podniku. Je jedním ze čtveřice provozuschopných trolejbusů vyráběných ve druhé polovině 50. let v Plzni a v roce 1960 v nové továrně Škoda v Ostrově.

Pardubičtí mechanici představili renovovaný trolejbus výrobního čísla 590 před Vánoci a nyní se s ním vydali na zkušební jízdu. Dva okruhy kolem dílen ukázaly, že vše funguje, jak má. Bylo to vyvrcholení takřka nekonečného díla. Oprava trolejbusu začala před sedmnácti lety. Byl to tehdy vrak, který dlouhá léta stál na poli u Čáslavi. Ukázalo se ale, že oprava je mnohem náročnější, než kdokoli předpokládal.

Problém spočíval hlavně v tom, že pro trolejbus, který dnes již patří k naprostým unikátům, nebyly náhradní díly. Většinu součástek si tak museli pardubičtí mechanici vyrobit sami. „Samozřejmě to jde pomaleji, není to jaké nové vozy – přijdete, vyměníte,“ podotkl Josef Hanousek z Dopravního podniku města Pardubic.

Nejnáročnější bylo vyrobit novou elektroinstalaci. „Pomáhali nám s ní i kolegové z jiných měst. Ale největší mravenčí práce byla tady,“ podotkl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Trolejbusy typu 8Tr vyráběla Škoda (do roku 1959 ještě pod názvem Závody Vladimíra Iljiče Lenina) od poloviny 50. let. Ačkoli nešlo o více než o evoluci předchozích typů, staly se škody 8Tr do té doby nejrozšířenějším trolejbusem nejenom v Československu, ale i ve světě. Oproti vozům 6 Tr a 7 Tr, kterých vznikly dohromady zhruba dvě stovky, vyrobila Škoda během pěti let více než 700 trolejbusů 8Tr. Kromě československých měst šly také do Sovětského svazu, dalších východoevropských zemí a dokonce i do Číny.

V Československu šla nejpočetnější série do Prahy, kde do té doby neměly plzeňské trolejbusy příliš velké zastoupení a převažovaly vozy Tatra. Pětatřicetikusová série vozů 8Tr byla zároveň poslední dodávkou nových trolejbusů, která do Prahy šla. Po nákupu 8Tr v roce 1960 přišel postupný útlum trolejbusové dopravy ve městě, provoz zcela zanikl v roce 1972.

V Pardubicích naproti tomu byl v době, kdy přicházely nové vozy 8Tr, trolejbusový provoz ještě mladý a čtrnáct nových vozidel tehdy zvětšilo vozový park zhruba o polovinu. Trolejbusy přicházely postupně v letech 1957 až 1959. Již o tři roky později se ale pozvolna začal ujímat vlády typ Škoda 9Tr. Šlo o další evoluci škodováckého trolejbusu, ovšem až vozy 9Tr se staly skutečným bestsellerem, s počtem více než sedmi tisíc vyrobených kusů šlo o trolejbusovou obdobu neméně slavných tramvají T3.

Nicméně i typ 8Tr se může pochlubit některými zajímavými primáty. Mezi ně patří i fakt, že šlo o první typ trolejbusu, který se vyráběl v nové továrně Škoda v Ostrově, kam se v roce 1960 přesunula výroba trolejbusů z Plzně.

V současnosti jsou v Česku čtyři renovované vozy 8Tr. Kromě čerstvě opraveného pražsko-pardubického trolejbusu s výrobním datem z deváté výrobní série je mezi nimi ještě jeden vůz dodaný do Prahy. Je k vidění v muzeu pražského dopravního podniku. Technické muzeum Brno má ve sbírce původně bratislavský vůz z páté série, který je však ukrytý v depozitáři v Řečkovicích. Renovovaný trolejbus šesté série potom existuje v Ostravě.

Nejnovější z provozuschopných škod 8Tr bude brzy k vidění i v pardubických ulicích. První cestující by měl svézt v květnu během oslav 65 let od vzniku městského dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 39 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 17 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 21 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24
Načítání...