Jezdilo jich 700, zbyly čtyři. V Pardubicích zachránili trolejbus 8Tr

2 minuty
Události v regionech: V celé České republice se podařilo dochovat jen čtyři pojízdné trolejbusy tohoto typu
Zdroj: ČT24

Po sedmnácti letech skončila renovace trolejbusu Škoda 8Tr, který nyní bude sloužit jako historické vozidlo pardubického dopravního podniku. Je jedním ze čtveřice provozuschopných trolejbusů vyráběných ve druhé polovině 50. let v Plzni a v roce 1960 v nové továrně Škoda v Ostrově.

Pardubičtí mechanici představili renovovaný trolejbus výrobního čísla 590 před Vánoci a nyní se s ním vydali na zkušební jízdu. Dva okruhy kolem dílen ukázaly, že vše funguje, jak má. Bylo to vyvrcholení takřka nekonečného díla. Oprava trolejbusu začala před sedmnácti lety. Byl to tehdy vrak, který dlouhá léta stál na poli u Čáslavi. Ukázalo se ale, že oprava je mnohem náročnější, než kdokoli předpokládal.

Problém spočíval hlavně v tom, že pro trolejbus, který dnes již patří k naprostým unikátům, nebyly náhradní díly. Většinu součástek si tak museli pardubičtí mechanici vyrobit sami. „Samozřejmě to jde pomaleji, není to jaké nové vozy – přijdete, vyměníte,“ podotkl Josef Hanousek z Dopravního podniku města Pardubic.

Nejnáročnější bylo vyrobit novou elektroinstalaci. „Pomáhali nám s ní i kolegové z jiných měst. Ale největší mravenčí práce byla tady,“ podotkl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Trolejbusy typu 8Tr vyráběla Škoda (do roku 1959 ještě pod názvem Závody Vladimíra Iljiče Lenina) od poloviny 50. let. Ačkoli nešlo o více než o evoluci předchozích typů, staly se škody 8Tr do té doby nejrozšířenějším trolejbusem nejenom v Československu, ale i ve světě. Oproti vozům 6 Tr a 7 Tr, kterých vznikly dohromady zhruba dvě stovky, vyrobila Škoda během pěti let více než 700 trolejbusů 8Tr. Kromě československých měst šly také do Sovětského svazu, dalších východoevropských zemí a dokonce i do Číny.

V Československu šla nejpočetnější série do Prahy, kde do té doby neměly plzeňské trolejbusy příliš velké zastoupení a převažovaly vozy Tatra. Pětatřicetikusová série vozů 8Tr byla zároveň poslední dodávkou nových trolejbusů, která do Prahy šla. Po nákupu 8Tr v roce 1960 přišel postupný útlum trolejbusové dopravy ve městě, provoz zcela zanikl v roce 1972.

V Pardubicích naproti tomu byl v době, kdy přicházely nové vozy 8Tr, trolejbusový provoz ještě mladý a čtrnáct nových vozidel tehdy zvětšilo vozový park zhruba o polovinu. Trolejbusy přicházely postupně v letech 1957 až 1959. Již o tři roky později se ale pozvolna začal ujímat vlády typ Škoda 9Tr. Šlo o další evoluci škodováckého trolejbusu, ovšem až vozy 9Tr se staly skutečným bestsellerem, s počtem více než sedmi tisíc vyrobených kusů šlo o trolejbusovou obdobu neméně slavných tramvají T3.

Nicméně i typ 8Tr se může pochlubit některými zajímavými primáty. Mezi ně patří i fakt, že šlo o první typ trolejbusu, který se vyráběl v nové továrně Škoda v Ostrově, kam se v roce 1960 přesunula výroba trolejbusů z Plzně.

V současnosti jsou v Česku čtyři renovované vozy 8Tr. Kromě čerstvě opraveného pražsko-pardubického trolejbusu s výrobním datem z deváté výrobní série je mezi nimi ještě jeden vůz dodaný do Prahy. Je k vidění v muzeu pražského dopravního podniku. Technické muzeum Brno má ve sbírce původně bratislavský vůz z páté série, který je však ukrytý v depozitáři v Řečkovicích. Renovovaný trolejbus šesté série potom existuje v Ostravě.

Nejnovější z provozuschopných škod 8Tr bude brzy k vidění i v pardubických ulicích. První cestující by měl svézt v květnu během oslav 65 let od vzniku městského dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Večer ho přemalovali, ráno tam byl zas. Lennonova pomníku se komunisté báli

Místem jedněch z prvních protirežimních akcí v komunistickém Československu, které předznamenaly listopad 1989, byla i takzvaná Lennonova zeď. Ta v Praze na Velkopřevorském náměstí vznikla několik dnů poté, co se před 45 lety v New Yorku poblíž Central Parku ozvalo pět výstřelů. Duševně nemocný Mark Chapman tam 8. prosince 1980 před jedenáctou hodinou večer postřelil hudebníka Johna Lennona. Bývalý člen skupiny Beatles pak během několika minut zemřel. Po celém světě se následně zvedla mohutná vlna piety, která se přelila až do mírových happeningů.
před 5 mminutami

Do Lužických hor se vrátily divoké kočky. Fotopasti ukázaly koťata

Vzácné kočky divoké už zase žijí v Lužických horách. Že se tam úspěšně usadily, prokazují nejen genetické analýzy z odebraných vzorků srsti a trusu, ale také fotopasti Hnutí Duha, které odhalily jejich mláďata.
před 49 mminutami

Hejtmanem Karlovarského kraje se stal Petr Kubis

Zastupitelé Karlovarského kraje v pondělí zvolili novým hejtmanem Petra Kubise (ANO). V čele kraje střídá Janu Mračkovou Vildumetzovou (ANO), která v listopadu rezignovala z rodinných důvodů. Pro nového hejtmana hlasovalo 29 ze 43 hlasujících zastupitelů. ANO má ve 45členném zastupitelstvu 28 křesel.
před 57 mminutami

V osadě Bedřiška zbourali dům, který dřív bránili aktivisté

Policisté v pondělí brzy ráno zajistili dům k demolici v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě. Dům se začal bourat kolem půl sedmé ráno, zhruba o půl deváté již nestál. V minulých dnech na jeho střeše setrvávali aktivisté, kteří se tak snažili bourání zabránit. Nyní tam nebyli. Informovali o tom starosta Patrik Hujdus (Starostové pro Ostravu) a policejní mluvčí Eva Michalíková. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila.
06:12Aktualizovánopřed 1 hhodinou

U Českého Krumlova chybí ochrana proti povodním, místní si pomáhají sami

Na řece Polečnici stále chybějí protipovodňová opatření, která by ochránila Český Krumlov. Přítok Vltavy tak opakovaně zaplavuje údolí. Místní lidé i firmy proto budují vlastní zábrany. Správce toku teď alespoň odstranil škody, které v korytě napáchala loňská velká voda. Místy odstranili nánosy ze dna, které sem povodeň nanosila loni v září, nebo vyspravili utržené břehy. Postup těchto prací ale zase kritizují rybáři.
před 1 hhodinou

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 13 hhodinami

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
včera v 10:26

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
včera v 09:00
Načítání...