Jezdilo jich 700, zbyly čtyři. V Pardubicích zachránili trolejbus 8Tr

2 minuty
Události v regionech: V celé České republice se podařilo dochovat jen čtyři pojízdné trolejbusy tohoto typu
Zdroj: ČT24

Po sedmnácti letech skončila renovace trolejbusu Škoda 8Tr, který nyní bude sloužit jako historické vozidlo pardubického dopravního podniku. Je jedním ze čtveřice provozuschopných trolejbusů vyráběných ve druhé polovině 50. let v Plzni a v roce 1960 v nové továrně Škoda v Ostrově.

Pardubičtí mechanici představili renovovaný trolejbus výrobního čísla 590 před Vánoci a nyní se s ním vydali na zkušební jízdu. Dva okruhy kolem dílen ukázaly, že vše funguje, jak má. Bylo to vyvrcholení takřka nekonečného díla. Oprava trolejbusu začala před sedmnácti lety. Byl to tehdy vrak, který dlouhá léta stál na poli u Čáslavi. Ukázalo se ale, že oprava je mnohem náročnější, než kdokoli předpokládal.

Problém spočíval hlavně v tom, že pro trolejbus, který dnes již patří k naprostým unikátům, nebyly náhradní díly. Většinu součástek si tak museli pardubičtí mechanici vyrobit sami. „Samozřejmě to jde pomaleji, není to jaké nové vozy – přijdete, vyměníte,“ podotkl Josef Hanousek z Dopravního podniku města Pardubic.

Nejnáročnější bylo vyrobit novou elektroinstalaci. „Pomáhali nám s ní i kolegové z jiných měst. Ale největší mravenčí práce byla tady,“ podotkl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Trolejbusy typu 8Tr vyráběla Škoda (do roku 1959 ještě pod názvem Závody Vladimíra Iljiče Lenina) od poloviny 50. let. Ačkoli nešlo o více než o evoluci předchozích typů, staly se škody 8Tr do té doby nejrozšířenějším trolejbusem nejenom v Československu, ale i ve světě. Oproti vozům 6 Tr a 7 Tr, kterých vznikly dohromady zhruba dvě stovky, vyrobila Škoda během pěti let více než 700 trolejbusů 8Tr. Kromě československých měst šly také do Sovětského svazu, dalších východoevropských zemí a dokonce i do Číny.

V Československu šla nejpočetnější série do Prahy, kde do té doby neměly plzeňské trolejbusy příliš velké zastoupení a převažovaly vozy Tatra. Pětatřicetikusová série vozů 8Tr byla zároveň poslední dodávkou nových trolejbusů, která do Prahy šla. Po nákupu 8Tr v roce 1960 přišel postupný útlum trolejbusové dopravy ve městě, provoz zcela zanikl v roce 1972.

V Pardubicích naproti tomu byl v době, kdy přicházely nové vozy 8Tr, trolejbusový provoz ještě mladý a čtrnáct nových vozidel tehdy zvětšilo vozový park zhruba o polovinu. Trolejbusy přicházely postupně v letech 1957 až 1959. Již o tři roky později se ale pozvolna začal ujímat vlády typ Škoda 9Tr. Šlo o další evoluci škodováckého trolejbusu, ovšem až vozy 9Tr se staly skutečným bestsellerem, s počtem více než sedmi tisíc vyrobených kusů šlo o trolejbusovou obdobu neméně slavných tramvají T3.

Nicméně i typ 8Tr se může pochlubit některými zajímavými primáty. Mezi ně patří i fakt, že šlo o první typ trolejbusu, který se vyráběl v nové továrně Škoda v Ostrově, kam se v roce 1960 přesunula výroba trolejbusů z Plzně.

V současnosti jsou v Česku čtyři renovované vozy 8Tr. Kromě čerstvě opraveného pražsko-pardubického trolejbusu s výrobním datem z deváté výrobní série je mezi nimi ještě jeden vůz dodaný do Prahy. Je k vidění v muzeu pražského dopravního podniku. Technické muzeum Brno má ve sbírce původně bratislavský vůz z páté série, který je však ukrytý v depozitáři v Řečkovicích. Renovovaný trolejbus šesté série potom existuje v Ostravě.

Nejnovější z provozuschopných škod 8Tr bude brzy k vidění i v pardubických ulicích. První cestující by měl svézt v květnu během oslav 65 let od vzniku městského dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Požár lesa na Olomoucku hasiči dostali pod kontrolu

Škodu přes milion korun způsobil nedělní rozsáhlý požár lesa u Nové Hradečné na Olomoucku. Příčina plamenů, s nimiž hasiči zápolili celé odpoledne, zatím není známá. Hořet začalo před polednem. Vpodvečer hasiči požár dostali pod kontrolu a postupně jej dohašují. Práce potrvají nejméně do večera, řekla odpoledne mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová. Hořelo na sedmi hektarech lesa.
15:18Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Spor o intenzitu osvětlení stadionu v Pardubicích skončí u soudu

Stavební firma PORR odmítla reklamaci magistrátu Pardubic kvůli vysoké intenzitě osvětlení fotbalového stadionu. Společnost ho dokončila předloni. Projekt sama připravila a tvrdí, že parametry odpovídají normám. Město má ale posudek, že je světlo příliš silné a obtěžuje okolí.
před 7 hhodinami

Požár v České Lípě dostali hasiči pod kontrolu

Hasičům v České Lípě se po více než čtyřech hodinách podařilo dostat pod kontrolu požár kovošrotu v zóně Dubice, lokalizaci velitel zásahu vyhlásil ve 22:41. Místo je nasvícené, aby zasahující hasiči měli přehled, kam vstupují, řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Jaroslava Benešová. Radnice preventivně doporučila lidem zavřít okna a nevětrat.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Co s brownfieldy a zavřenými hutěmi? Debatovali účastníci pořadu Zkraje

Zavřené doly i hutě a hektary opuštěných brownfieldů byly tématem dalšího dílu Zkraje, který se natáčel u šikmého kostela v Karviné. Ten je jedním ze symbolů následků hornické činnosti. Z handicapu se ale stala přednost a ze svatostánku se stal oblíbený cíl turistů. Jiná místa ale pustnou a nad dalšími krouží investoři. Hosté s moderátorkami Marcelou Augustovou a Janou Fabianovou debatovali o tom, zda se má zachraňovat průmyslové dědictví, nebo krajinu uvolnit k dalšímu využití. Diskuze se zúčastnili náměstek primátora Karviné Andrzej Bizoń (SOCDEM), proděkan Václav Zubíček z Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, fotograf Lukáš Horký, architektka a ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková, generální ředitel státního podniku Diamo Ludvík Kašpar a filmař Radim Špaček.
včera v 14:28

Správci KRNAP vyzývají návštěvníky k dodržování pravidel

Správci Krkonošského národního parku (KRNAP) se začátkem letní sezony nabádají návštěvníky Krkonoš, aby vážili, kam a kdy se vydat s ohledem na extrémní návštěvnost některých lokalit. Apelují i na dodržování pravidel v národním parku. Krkonoše patří s více než dvanácti miliony návštěv ročně mezi nejnavštěvovanější národní parky v Evropě.
včera v 11:33

Energetici odstranili poruchy po čtvrtečních bouřkách, řeší ale nové

Energetici odstranili všechny poruchy způsobené čtvrtečními bouřkami, ve čtvrtek večer přitom bylo bez elektřiny i víc než 12 500 odběratelů. Nové bouřky z pátečního odpoledne ale připravily o dodávky zhruba devět set odběrných míst na jižní Moravě a na Vysočině, uvedl mluvčí společnosti EG.D Lubomír Budný.
27. 6. 2025Aktualizováno27. 6. 2025

Češi míří na dovolené, zatím bez větších problémů v dopravě

Tradičně hustý páteční provoz na českých silnicích sice umocnily začínající prázdniny, ale výraznější dopravní komplikace nenastaly. Uzavřela se ale silnice z Mostu na Chomutov poté, co jeden z řidičů havaroval zřejmě kvůli mikrospánku, a mírné zdržení musí řidiči strpět na dálnici D1 při výjezdu z Prahy. K plynulému provozu se snaží přispět i policie, která posílila hlídky. České dráhy počítají s operativním navýšením kapacit svých souprav na železnici.
27. 6. 2025

Jindřichohradecká úzkokolejka by mohla být Gepard Expressu, souhlasili věřitelé

Věřitelský výbor jindřichohradecké úzkokolejky souhlasí s prodejem společnosti firmě Gepard Express za 83 milionů korun. Záměr musí ještě schválit insolvenční soud. Gepard Express nabídl ve čtvrtek nejvyšší nabídku ve třetím kole výběrového řízení, v němž usilovali o úzkokolejku dva zájemci. Výbor prodej schválil v pátek, vyplývá z insolvenčního rejstříku.
27. 6. 2025Aktualizováno27. 6. 2025
Načítání...