Hlučné tramvaje 14T čeká znovuzrození, všechny se vrátí do ulic

Praha – Tramvaje typu Škoda 14T čeká oprava a návrat to pražských ulic. Dopravní podnik tak přehodnotil úmysl vozidla, se kterými má technické potíže a nejsou příliš populární mezi cestujícími, prodat, upozornil server lidovky.cz. V současnosti jsou v provozu pouze dvě z šesti desítek tramvají charakteristických designem od studia Porsche. Další se do provozu začnou vracet od června.

Pražský dopravní podnik loni odstavil všech 59 tramvají typu Škoda 14T poté, co se u části z nich objevily praskliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Úvahy o prodeji problematických tramvají do jiného města jdou nyní k ledu, dopravní podnik se rozhodl, že tramvaje opraví. Jednu nechal rekonstruovat přímo ve Škodě. „Podle ní budeme sami opravovat ty ostatní,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Pracovníci DPP opraví podle plzeňského vzoru v dílnách 56 vozidel. Dvě tramvaje zůstávají v provozu, protože se u nich závada neprojevila.

Podle Jiřího Štábla by se tramvaj vzorově opravená v Plzni měla vrátit do provozu „v řádu několika týdnů“. Zbylé tramvaje 14T se začnou do pražských ulic vracet od června v počtu jedné až dvou za měsíc. Podle serveru lidovky.cz chystá dopravní podnik také změny uspořádání interiéru tramvají – po vzoru úprav konstrukčně obdobných brněnských tramvají 13T by mělo zmizet příčné sezení nad podvozky.

Protipovodňové zábrany na Bubenském nábřeží
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Tramvaje 14T byly první nízkopodlažní tramvaje, které pražský dopravní podnik zakoupil. S cestujícími jezdí od roku 2006. V minulosti již měly problémy s převodovkami, potíže byly také s jejich hmotností, dopravní podnik je proto nepouštěl na některé tratě. Tramvaje také nenašly velké zalíbení u cestujících. Přispívala k tomu hlučnost jejich jízdy, jízdní vlastnosti, ale i vnitřní uspořádání s příčným sezením, omezeným místem ke stání a vysokými schody mezi nízkopodlažními články a články nad podvozky, které mají podlahu zvýšenou. Po zkušenostech s nimi objednala Praha u Škody vozidla docela jiné koncepce, tedy typ 15T, který navzdory technickým potížím i vysoké ceně postupně ve městě zdomácněl.

Pro Škodu přesto nebyly tramvaje, které díky svému designu získaly přezdívku Porsche, propadákem. Odvodily z nich několik dalších typů včetně obousměrné verze, které dnes jezdí v Brně a polské Vratislavi.

Brněnská tramvaj
Zdroj: Igor Šefr/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 1 hhodinou

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 10 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...