Chodci riskují a přebíhají před tramvajemi. Mnohdy ale nemají jinou možnost

Od začátku roku srazily tramvaje v českých městech už 127 chodců. Naposledy třeba začátkem dubna v Praze nebo v Plzni. Lidé často riskují a před soupravou přebíhají – i když podle předpisů má tramvaj vždy přednost. Na mnoha místech ale nemají jinou možnost než jít přes koleje anebo silnici.

Například na točně tramvaje číslo 4 na náměstí Míru v Brně jsou dvoje koleje vedle sebe. Lidé vystoupí z jedné tramvaje a málem je srazí druhá. Cestující se totiž málokdy pořádně rozhlédnou a zkontrolují si, zda po další koleji nic nejede. Řidiči se navíc někdy rozjíždějí bez upozornění, nebo zazvoní až při jízdě. „Nestalo se tu ještě neštěstí, ale bojím se o vnuka, je to nebezpečné,“ popsala situaci Helena Moučková.

„Je to nepřehledné. Město má své architekty, pokud je neplatíme zbytečně, tak toto je jejich práce,“ uvedl Patrik Matyáše, který přes  tramvajové koleje doprovázel syna k přijímacím zkouškám. Točna je podle něj ještě více nepřehledná pro řidiče osobních aut, než pro chodce.

Další problémy: úzké ostrůvky a chybějící přechod

O pár kilometrů dál v Brně je situace jiná, ale stejně nebezpečná. U Semilassa není mezi ostrůvkem a chodníkem přechod. Lidé tak musí přebíhat silnici a kličkovat mezi auty. „Obzvlášť nebezpečné to může být ve chvíli, když se řidič snaží projet na zelenou a jeho pozornost je koncentrovaná na semafor,“ vysvětlil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Problémem u Semilassa je také komplikované přecházení mezi jednotlivými zastávkami. „Z tramvajové zastávky nemají lidé příliš mnoho možností, jak se dostat na autobus odjíždějící ze sousední větve křižovatky, než přebíhat vozovku před tramvají. Nebo jít přes tři přechody a to nikdo neudělá,“ uvedl dopravní inženýr Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Ideální by bylo vést auta po kolejích

Podobných míst jsou v českých městech stovky. Jednotlivé radnice se jejich počet snaží snižovat – jenže vždy je to kompromis – chodec versus doprava. Pro větší bezpečí stačí podle Centra dopravního výzkumu rozšířit ostrůvek nebo namalovat přechod. „Úzký ostrůvek je problém v dopravní špičce, kdy se na něm lidé strkají, padají do vozovky a nejsou schopní přestoupit z přední tramvaje do zadní,“ popsal Skládaný. Nástupní prostor by rozšířil alespoň o metr.

Nejideálnější a zároveň nejradikálnější by podle něj bylo prodloužit stávající chodník až k nástupnímu protoru a vést auta po kolejích. „Je to i reálné, je to podle předpisů. Například v Brně na zastávce v Selské na Proškově náměstí. V zahraničí je to naprosto běžné,“ dodal. Taková úprava je podle něj v řádech milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 10 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 13 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
včera v 20:58

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánovčera v 20:48

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...