Uživatelsky přívětivé, rychle se načítají, jsou interaktivní a umožňují interakce na sociálních sítích pod jednotlivými prvky. Instant Articles – publikační platformu, která vydavatelům umožňuje zobrazovat zprávy přímo na Facebooku, začal tým Nových médií ČT využívat před měsícem. Přečíst si je můžete ale jen v mobilních telefonech.
Instant Articles, česky „rychlé články“, Facebook oficiálně zpřístupnil sice už v květnu 2015. Přístup k nim ale mělo jen několik vybraných médií. Čtenáři tak tuto novou funkci mohli vídat například na facebookových stránkách New York Times, BBC News nebo National Geographic.
O rok později, v dubnu 2016, bylo během konference F8, pořádané stejnojmennou společností slavnostně oznámeno oficiální zpřístupnění Instant Articles pro všechny vydavatele. Facebook se tak stal místem, které na sdílený obsah nejen odkazuje, ale i místem, kde se tento obsah dá rovnou konzumovat bez nutnosti přepínat z aplikace na webové stránky. Myšlenkově tím společnost navázala na aplikaci Facebook Paper, která se snažila vytvářet přehledný „magazín“ z příspěvků přátel a sledovaných stránek.
I to bylo důvodem, proč mnoho mediálních odborníků očekávalo příchod „rychlých článků“ s obavami. Média tím svůj obsah předávají další straně, místo aby ho publikovala výhradně na vlastních stránkách. Facebook v reakci na to uvedl, že uživatelé sociální sítě často nejsou spokojení s mobilními verzemi webů – především s jejich dlouhým načítáním.
Uživatelé při prohlížení Facebooku na mobilu nechtějí čekat
Pro partnerství s největší sociální sítí se rozhodla téměř všechna světová media. Provázání s mobilní aplikací je logické a přichází právě v době, kdy si lidé nejnavštěvovanější zpravodajské weby prohlíží častěji na chytrých telefonech než na stolních počítačích.
Facebook novou funkci zpřístupnil 12. dubna a hned ten den ji začala testovat i Česká televize. Články v této podobě vydává od 23. dubna. Čtenáři si tak mohli přečíst například o oslavách výročí narození Karla IV. nebo o muslimském starostovi Londýna.
Na ČT sport se objevují od poloviny května, v tomto novém prostředí si diváci mohli číst i texty a reportáže o mistrovství světa v hokeji.
Větší zásah i čtenost jsou dvě z mnoha výhod
Pro uživatele je největší výhodou rychlost, články se načítají okamžitě, až o 70% rychleji. Průměrná doba, za kterou se načte klasický článek na webu, je dle Facebooku až 8 vteřin. Díky Instant Articles se tuto dobu podařilo zkrátit až na desetinu. Vydavatelům na oplátku přináší nezanedbatelnou návštěvnost a větší příjmy z případné reklamy. Facebook rovněž hlídá úroveň článků u jednotlivých vydavatelů, každá stránka, která články chce publikovat, musí napřed projít schvalovacím procesem. Teprve poté, co je několik testovacích článků schváleno, může stránka začít publikovat Instant Articles i pro veřejnost.
Články s bleskem v záhlaví
Veškeré Instant Articles jsou po publikování na síti jasně označeny malým bleskem v pravém horním rohu náhledového obrázku článku. Oproti klasickým webovým článkům jsou interaktivní, automaticky přehrávají video nebo audio komentář, obsahují mapy, fotografie nebo celé prezentace. Všechen obsah je možné přímo v článku lajkovat nebo komentovat. Díky této novince tráví uživatelé na sociální síti víc času, neopouští ji kvůli zpravodajství – což pro Facebook znamená další přísun dat o tom, co uživatele zajímá a kolik času čtením jakého obsahu stráví.
Více novinek ze světa médií přináší nedělní Newsroom ČT24:






