Vkus jednadvacetileté Thálie: Romeo, Julie a Langmajer

Praha - Když se loni do nejužšího výběru Cen Thálie dostali tři tenoři z Národního divadla moravskoslezského, byla to tak trochu kuriozita. V 21. ročníku ji ale překonal balet Romeo a Julie v pražském Národním divadle, který si vytančil nominace rovnou čtyři. Pozornost přitahuje také Jiří Langmajer, nominovaný nikoliv v činohře, ale za roli v muzikálu. Vítězové ocenění za mimořádné jevištní výkony v roce 2013 budou známi 29. března. Thálie bude v přímém přenosu sledovat Česká televize.

Ceny pořádá Herecká asociace, nezávislá profesní odborová organizace, a uděluje je ve čtyřech kategoriích. Zaměřuje se na umělce (herce, operní pěvce, tanečníky atd.), opomíjí tvůrčí počiny a ceny za inscenace - na rozdíl od Cen Alfréda Radoka, které ovšem mají v hledáčku zase jen činohru. Radok své nominace vyhlásil 28. ledna, vítěze oznámí 8. března. „Setkáváme se pořád v umělé konfrontaci, ale chci za Ceny Thálie říct, že my Radoka vítáme, protože doplňuje spektrum ocenění divadelního kumštu. Byl jsem rád, že jeho nominace se i poměrně shodují s názorem naší odborné poroty,“ zmínil prezident Herecké asociace Jiří Hromada, že i letos se obě ocenění v některých názorech protnula. 

Obě ceny také svou pozornost stále více stáčejí na regionální scény. Přestože nejvíce nominací Thálie i Radoka letos směřuje do Prahy. V Tháliích vede pražské Národní (s pěti nominacemi), následuje ovšem Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (čtyři) a Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni (tři). Ve výběru se objevují i další scény z devíti měst.

  • "Dnes vidíte od Šumavy po Beskydy v kterémkoli divadle představení, která mohou reprezentovat kterékoli pražské, brněnské nebo ostravské divadlo," domnívá se Jaroslav Someš z činoherní poroty Thálie. Nominace 21. ročníku jsou toho koneckonců důkazem.

Z hereček má blízko k činoherní Thálii Tereza Novotná ze Slováckého divadla v Uherském Hradišti, na jehož scéně hraje v Ibsenově dramatu. Její Nora je srozumitelná, neokázalá a v tom nejlepším slova smyslu čitelná. Neexhibuje, „jen“ vypráví příběh, oceňuje porota. Titulní rolí zaujala i Jana Kubátová v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Zvládla celý vývoj od unavené, utlačované bytosti přes omládlou a zkrásnělou, plnou nadějí na lásku až po zklamání a krutý konec, chválí porotci její výkon ve hře Kráska z Leenane. Třetí herečkou v nejužších nominacích je Tereza Vilišová, která v ostravském Divadle Petra Bezruče vypráví Můj romantický příběh. Příběh mladé ženy, žijící osamělým životem, a její cesty k novému a skutečnému naplnění má silný emocionální dopad do publika a nese v sobě velké lidské poselství, stojí v hodnocení role, za niž je Vilišová letos nominována i na Radoka.

Dvojí nominaci má také Karel Dobrý, i Thálii zaujal jeho Den opričníka v pražském Studiu Hrdinů. S jeho výkonem inscenace nevyhnutelně stojí a padá, a ač je sám na víc než stovku diváků, dokáže všechny a všechno až mrazivě suverénně ovládnout, oceňuje porota. Chválí také Miloslava Königa z inscenace Miláček v kladenském Městském divadle, jenž jako Maupassantův literární hrdina rozehrává fascinující obraz kariérismu a cynismu, a Petra Mikesku, který v Mladé Boleslavi zazářil jako básník Paul Verlaine v Úplném zatmění.   

  • "Letos byla hojná úroda vynikajících mužských hereckých výkonů. Celá desítka širší nominace je složena z výkonů, které by v méně úrodných letech se ctí obstály ve výsledné trojici," dodal k činoherním nominacím Jaroslav Someš.

Jeho kolega z poroty pro kategorii muzikál, opereta a jiný hudebnědramatický žánr Zdeněk Barták přiznává, že v tomto oboru měli největší radost z novinek muzikálové scény. K nim patří Báthoryčka v Těšínském divadle, za ztvárnění titulní role kruté baronky, opředené řadou legend, je nominována Lucie Bergerová. Mnohem milejší postavu představuje Monika Absolonová v muzikálu Mary Poppins v pražském Divadle Hybernia (koprodukce s Městským divadlem Brno). Její okouzlující chůvě konkuruje Krásná Helena neboli Martina Šnytová z moravskoslezského divadla. 

Krásná Helena (NDM) / Aleš Briscein, Martina Šnytová
Zdroj: NDM/Martin Popelář

Tenorista Aleš Briscein svedl coby Paris ve zmíněném představení nejen Helenu, ale i Thálii, která ho letos nominovala za muzikálový výkon. Diváky i porotu baví také v pražském Divadle Broadway kabaretiér Jiří Langmajer, který coby průvodce muzikálem Mata Hari s muzikálovou grácií tančí, zpívá i hraje. Langmajer byl během své herecké kariéry už nominován na Českého lva (Návrat idiota a Pravidla lži) a na Ceny Alfréda Radoka, krom toho už je držitelem jedné Thálie - pro umělce do 33 let (získal ji už v roce 1999). Trojici doplňuje „Zorro“ Marek Holý, který svého exotického hrdinu ve stejnojmenném muzikálu v Divadle Hybernia (opět koprodukce s brněnským divadlem) podle porotců stvořil z mužného charismatu a pěvecké i pohybové jistoty.

V opeře může být potěšena sopranistka Daniela Straková Šedrlová, která dle poroty v roli Donny Elvíry z Mozartova Dona Giovanniho (v brněnském Národním) zvládá všechny úskalí pěveckého partu, navíc postavu vášnivě milující ženy obdařila i přesvědčivým hereckým projevem. V Národním divadle moravskoslezském vyniká původem tuniská sopranistka Maida Hundeling jako Elsa z Wagnerova Lohengrina, do níž dokázala vložit své osobité charisma. Na stejné scéně lze vidět v titulní roli u nás opomíjené inscenace Anna Bolena Janu Šrejmu Kačírkovou. Loni, též v ostravském nastudování, obdržela Thálii za Julii v opeře Charlese Gounoda. Romeem jí byl Aleš Briscein, i on byl za svůj výkon odměněn Thálií, letos je nominován za muzikál.

Jana Šrejma Kačírková jako královna v opeře Gaetana Donizettiho Anna Bolena
Zdroj: NDM/Martin Popelář
  • "Opakovaně lze hovořit o stoupající úrovni ostravské opery, která je v současné době absolutně nejlepším operním souborem u nás," upozornil předseda operní komise Zbyněk Brabec, že opakující se nominace Ostravy v Cenách Thálie nejsou náhoda.

Z operních pěvců padlo jméno Jiřího Přibyla. Mladého sólistu, který se uplatňoval spíš v basových partech, obsadilo Moravské divadlo Olomouc odvážně do role stárnoucího bonvivána Falstaffa ve stejnojmenné Verdiho opeře - a podle poroty se risk vyplatil. Zaujal jí i barytonista Jiří Brückler (jako markýz Rodrigo v opeře Don Carlo v pražském Národním) a tenor Richard Samek (jako Faust v plzeňském Divadle J. K. Tyla).

Thálie v kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečnědramatický žánr nemusela pro jednotlivé nominace chodit moc daleko, skoro všechny našla v pražském Národním divadle. Konkrétně v Prokofjevově baletu Romeo a Julie. „Choreograf Petr Zuska byl vyzbrojen silnou invencí, silnou kreativitou, a protože se k tomu přidala i vysoká kvalita interpretek, urodily se nakonec čtyři role,“ vysvětlil předseda taneční poroty Vladimír Nečas. Nominaci si připsal Matěj Šust (Merkucio), Ondřej Vinklát (Romeo), Nikola Márová (Královna Mab) a Marta Drastíková (Julie).

Romeo a Julie (Národní divadlo Praha) / Ondřej Vinklát, Marta Drastlíková
Zdroj: ČT24/Národní divadlo

Proti přesile veronských milenců stojí Martina Diblíková, Matka z Krvavé svatby v Divadle J. K. Tyla, a Viktor Svidró, jenž podle porotců přiblížil spisovatele Franze Kafku v inscenaci Kafka v Jihočeském divadle jazykem moderního tance, který je pro něj tím, čím je voda pro rybu.  

  • "Lze říci, že po delší odmlce se zase začíná objevovat pantomima, příští ročník se jí už bude muset v otázkách nominace vážně zabývat," upozornil Nečas, že v této kategorii se snad brzy dostane pozornosti i jinému žánru než tanci.

21. Ceny Thálie budou uděleny v Národním divadle 29. března. Rozdány budou letos i Studentské Thálie spojené s přehlídkou středoškolské autorské tvorby, a to 2. března na Nové scéně ND.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 17 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 19 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...