Thriller Pouta - když je hnací energií vztek

Praha - Pražská kina Lucerna, Světozor a multikino ve Slovanském domě uvedou dnes večer slavnostní premiéru koprodukčního filmu České televize Pouta. Režisér Radim Špaček rozehrál na plátně příběh odehrávající se v roce 1982, nesoucí v sobě prvky psychothrilleru až hororu, bez sentimentu a nadužívání symbolů dané doby. Film vznikl podle předlohy Ondřeje Štindla, v hlavní roli psychopatického příslušníka StB se objeví Ondřej Malý.

„Se scénářem souzním v jeho přímočarosti, důrazu na věrohodnost, ale zároveň nejednoznačnost charakterů postav. Oslovila mě i ta poněkud stísněná atmosféra, která ke každému thrilleru patří,“ říká režisér Radim Špaček, pro kterého jde o první film podle cizího námětu a scénáře. Novinář Ondřej Štindl vytvořil scénář již v roce 2002, inspirací mu byl snímek Martina Scorseseho Casino.

Film sleduje ženatého příslušníka tajné policie Antonína, ve službě úspěšného, ale postrádajícího smysl vlastní existence, pouze s vnitřním nezacíleným vztekem. Jeho zájem vzbudí až mladá atraktivní Klára, milenka znaveného a rezignovaného Tomáše, jehož Antonín sleduje. Antonín začne být dívkou posedlý, ale jedná se o profesionální zájem, nikoli o city. Postupně podlehne sebedestrukci a strhne s sebou několik osob ve svém okolí.

„Snažil jsem se, aby film mohl vzniknout bez kompromisů. Pouta zůstávají jedním z nejlepších scénářů, které jsem kdy četl, nebyl důvod příběh jakkoliv měnit,“ říká producent Vratislav Špajer. Prosadit Pouta nebylo jednoduché, během natáčení se například rozpadla mezinárodní koprodukce. Obrazovou část filmu vytvořil kameraman Jaromír Kačer (Vojtěch, řečený sirotek, Cesta pustým lesem, dokumenty Svěcení jara, Starověrci aj.), industriální a tísnivou zvukovou složku Ondřej Anděra.

Kameraman Jaromír Kačer:

"Tento snímek má k rychlokvašce opravdu daleko. Pouta pro mne byla výjimečná právě prací s textem, jeho transformací z literární do filmové podoby. Jsou to jistě věci navýsost subjektivní a každý zúčastněný je může vnímat rozdílně, a dokonce výrazně jinak, ale já osobně si nejvíce cením prostoru, který režisér vytvořil – lépe řečeno, který se mu podařilo ve výrobní mašinérii uhájit, takže scénář zůstal textem živým, nestal se konzervou pro rutinní otevření a hladké přežvejkání výrobou."

Film se natáčel v Praze, Brně a Bratislavě. „Najít sídliště či ulici dobově odpovídající je již samo o sobě prací mravenčí, ale pak ještě ta následná prozření, že za pár týdnů i za pár dnů může být všechno jinak -tu nové garáže, tu plastová okna či zateplování fasád,“ připomíná Kačer. Obraz nebyl následně počítačově upravován. Také obsazení je česko-slovenské - Tomáše ztvárnil Martin Finger, Kláru Slovenka Kristína Farkašová, v dalších rolích se objeví Luboš Veselý, Martina Milotová nebo Lukáš Latiňák.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 4 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 9 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 12 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánovčera v 22:24

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
včera v 07:00

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...