Smělá Láska v hrobě: Přímo se podívej na něhu a smrt

David Vondráček rád tráví volná odpoledne procházkou po hřbitově. Když jednou přelézal rozbořenou zeď starého německého evangelického hřbitova v pražských Strašnicích, všiml si, že z hrobů vylézají lidé. Což ho zaujalo natolik, aby se s nimi hned seznámil. Zjistil, že na hřbitově žije svérázná komunita: bývalý inženýr ropných plošin, výčepní z vyhlášených restaurací… Vondráček se na hřbitov vracel, s bezdomovci se skamarádil a rozhodl se o nich natočit film. Když se pak do sebe nezaměstnaný zedník Jan a bývalá prostitutka Jana zamilovali, bylo jasné, že tu vzniká velmi neortodoxní snímek lásky. Mezi hroby.

Televizní reportér nejprve natočil o životě na hřbitově reportáž. Cítil však, že objevil téma, které utáhne celovečerní film. Časosběrný dokument se natáčel v letech 2007 až 2011. Vondráček s kameramanem Janem Kadeřábkem sledují soužití třiatřicetileté Jany a padesátiletého Jana od prvního oťukávání přes zařizování společného bydlení až po vyhnání ze hřbitova, rozchod a smrt jednoho z milenců.

Na začátku oba hrdinové mluví o tom, že si obstarají doklady a začnou žít lepší život. Jan sní o tom, že se jednou stane na hřbitově správcem. Jenže nikdy není čas zařídit formality, musí se pít anebo je člověku zle. Na druhou stranu nutno říct, že ve chvílích nečekaného vzepětí, kdy se milenci pokusí vrátit zpátky do normality, se jim do cesty staví byrokratická zeď. Občanský průkaz vám totiž vydají, když máte rodný list. Když nemáte nikde nic, vaše vůle překonat bariéru studu a úřadu rychle opadne a rádi se vrátíte do doupěte k láhvi.

7 minut
Rozhovor s Davidem Vondráčkem
Zdroj: ČT24

Z ráje vás vyžene dezinfekční roztok

Ani azyl na hřbitově však nevydrží. Jedna z nejsilnějších scéna zachycuje jakési vyhnání z ráje. Na hřbitově začíná rekonstrukce a zamilovaný pár je donucen opustit hrobku, ve které si zařídil svoje živobytí. Příslušník policie odnáší věci, které jsou pro něj jenom odpadky, ačkoliv pro majitele znamenají mnoho, včetně osobních vzpomínek. „Nekrademe, jenom to vyklízíme,“ říká policista lakonicky. Jana pláče: „Ničí můj domov. To není jejich domov, ale můj,“ zatímco hygienik v bílé kombinéze vystříkává její matraci v hrobce dezinfekčním roztokem.

Sociálně kritické momenty jsou nicméně na okraji zájmu. Podstatný je přímý pohled na lidskou bytost, která se ocitla v naprosto mezní situaci. Mimo rodinu i společnost, na hraně života a smrti. A tohle ostří náhle osvětlí láska, oddanost, něha. S bolestí sledujeme existenciální obnaženost až na kost, na dřeň.

Ohromuje upřímnost a bezprostřednost, s jakou se hrdinové nechávají točit v nejintimnějších okamžicích. Je zjevné, že Vondráček s Kadeřábkem se stali jejich kamarády. Nevidíme tu žádné skrývání ani přikrášlování. I když při některých záběrech bychom za ně byli rádi. Navíc postupně pronikáme i do minulosti obou partnerů. Vondráček trpělivě provádí jakousi osobnostní anamnézu a zlomení hrdinové se dříve či později rozpomínají na zranění, která předurčila jejich pád. Oba se také pokusí navštívit svou ztracenou rodinu a obě bolestné cesty přitom vyklenou překvapivě pevnou dramaturgii příběhu.

Sexuální slast, destrukce, smrt

Láska v hrobě dosahuje závažnosti psychoanalytické studie. Před našima očima se plnočelně zjevují dva základní pudy člověka, eros a thanatos. Potřeby těla se zmocňují duše a slepě stupňují dvousečné napětí. Eros touží po sexuální slasti, thanatos je přitahován destrukcí, sebezničením, smrtí. Na začátku milencům až závidíme jejich nepřipoutanost a otevřenost, když se dostávají do takřka animální polohy. Nakonec se i organické rozpouští v anorganickém, když těla téměř splývají se špínou ulice. A pak prach. Jak říká Jana: „Skončím, jak skončím, to je moje svobodné rozhodnutí.“

I Jan trvá především na své svobodě. Upíjí se sice k smrti, ale posmívá se kopáčům, kteří se podle něj nechávají zotročit, aniž vydělají alespoň tolik, kolik on. „Vydělám si víc, než kdybych pracoval, o jídlo a šatstvo nouze není,“ říká pyšně hlavní hrdina. Je přitom třeba uznat, že jeho zaměstnání není škodné, naopak docela bohulibé: většinu peněz utrží v antikvariátech za staré knihy, které vylovil z popelnic.

Dvoučlenný štáb Vondráček-Kadeřábek pracoval s levnou kamerou, která „se dá dneska koupit v bazaru za pět stovek“. Nekvalitní digitální obraz by tak mohl film hendikepovat. Z technického nedostatku se však podařilo udělat přednost. Kamera je velmi kontaktní, snímá často detaily tváří, což umocňuje intimní a existenciální vyznění. Kamera je pohotová a může doslova vstoupit až do hrobu. Větším problémem je špatný zvuk, který se občas pohybuje na hranici srozumitelnosti. I to ale nakonec posiluje dojem autenticity: když někdo chraptí, tak chraptí, a ne všemu bývá v životě rozumět.

Film vznikal na koleně, soukromě bez distributora a bez větší pozornosti. Pak ovšem zvítězil na nezávislém filmovém festivalu v Římě a posléze získal Zlatého ledňáčka na plzeňském Finále. Britský filmový institut snímek vybral a uvedl na přehlídce v Londýně a na festivalu dokumentů o lidských právech v Glasgowě. Bezprizorního favorita se nakonec ujala Asociace českých filmových klubů, která nyní uvádí film do českých biografů.

David Vondráček
Zdroj: ČT24/Isifa.com

Proč film nebyl v Ji.hlavě?

Snímek nepochopitelně nebyl vybrán na festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Nabízí se vysvětlení, totiž že se na film nikdo ani nepodíval. Jinak výtečná Ji.hlava by měla zpytovat svědomí, proč nechala plavat výjimečné dílo, které se mohlo a mělo stát ozdobou jihlavského festivalu. Z ostatních českých dokumentům nám Láska v hrobě připomene nejspíš Katku od Heleny Třeštíkové. Je to tak v pořádku. Debut Davida Vondráčka se směle, přirozeně a nekompromisně řadí k tomu nejlepšímu, co můžete v kině tento rok vidět.

Láska v hrobě / 2012 / Námět, scénář, režie David Vondráček / Kamera Jan Kadeřábek / Hudba: Stefan Valdobrev / Střih Krasimira Velitchková / Distributor Asociace českých filmových klubů / Zvláštní poděkování věčným snoubencům Janě Chochlačové a Janu Bouškovi / Délka 79 minut

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 5 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 15 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 22 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 23 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...