Návštěvníci novinky Slováckého divadla doslova zažívají drama v soudní síni. Hru Teror totiž divadelníci inscenují ve skutečné jednací síni Okresního soudu v Uherském hradišti. O vině, či nevině fiktivního obžalovaného navíc rozhodují sami diváci. Původně německou hru uvedly už stovky scén po celém světě.
Slovácké divadlo inscenuje Teror u skutečného soudu. O vině rozhodují diváci
Německý dramatik a právník Ferdinand von Schirach napsal Teror před sedmi lety. Dilema, které je tématem hry, je ale nadčasové. Soudní proces má rozhodnout o vině, či nevině vojenského pilota, jenž sestřelil letadlo se 164 nevinnými lidmi na palubě.
Stroj unesený teroristou letěl k fotbalovému stadionu, který byl v tu chvíli plný lidí. Hra si klade otázky, zda je „správné“ obětovat desítky lidských životů pro záchranu desetitisíců jiných lidí. „Nejdeme k nějakému konkrétnímu cíli a výkladu, těch výkladů je celá řada a je to nekonečný příběh,“ podotýká režisér Petr Smyczek.
Většina je pro nevinu
Uherskohradišťská scéna je údajně první, která Teror uvádí v opravdové soudní síni. Zážitek z reálného prostřední je jiný pro diváky i pro herce. „Můžete hrát až filmově na kameru, protože divák vidí z pár metrů, co se ve vás děje,“ zmiňuje například herec Josef Kubáník, v Teroru předseda trestního senátu.
Inscenace v budově soudu s sebou nese nutnost dodržovat bezpečnostní opatření. Do soudní síně diváci přicházejí i ji opouštějí společně a s dohledem. Ještě před koncem ale musí v roli poroty rozhodnout o vině obžalovaného pilota.
Hlasy se připočtou k hlasování diváků z inscenací Teroru po celém světě. Z tuzemských scén má hru na aktuálním repertoáru také Národní divadlo moravskoslezské a Vršovické divadlo Mana. Výsledek je možné sledovat na internetových stránkách. Zatím ve fiktivním procesu hlasovalo přes půl milionu lidí, k nevině se přiklonilo 63,4 procenta z nich.