Recenze: Marťanská one man show Matta Damona

„Jsem Mark Watney a stále ještě žiju.“ Tohle je leitmotiv Marťana, který tvůrci kultovních scifáren, jako je Vetřelec a Blade Runner, sluší a po nudném plkání v Prometheovi ho rehabilituje v žánru. ;crop;Tohle Ridley Scott potřeboval, aby dokázal, že na to pořád má. V českých kinech nechává Matta Damona bojovat o svůj život na Marsu od 1. října.

Je to nejopuštěnější člověk v galaxii, přestože o něm všichni vědí. Jenomže to k němu mají „jen“ nějakých dvě stě padesát milionů vesmírných kilometrů. Když se o sebe nedokáže postarat, záchranná mise je zbytečná. Jmenuje se Mark Watney, je jediným člověkem na Marsu – a (prozatím) je stále na živu. Když nepřijde na to, jak vypěstovat jídlo na planetě, kde nic neroste, zemře. Když koumáci z NASA nepřijdou na to, jak ho dostat domů, zemře. Když narve do skafandru maximum vůle, důvtipu, odvahy a optimismu (možná) přežije.

Survival drama, které nepotřebuje zachránit

Ridleymu Scottovi pomohl originální bestseller Andy Weira (první verze byla publikována na webu), transponovaný do scénáře, který potlačil deskripci a soustředil se na dynamické a dramatické pasáže. Navzdory stopáži tak máte pocit, že snímek jede, nemá hluchá místa, nefilozofuje, ale baví a navozuje očekávání, co se podělá příště a jak to Mark zmákne. To evokuje v žánru „survival drama“ nečekaný pocit, že tohle dobrodružství nemůže špatně dopadnout, a falešnou iluzi, že kolonizace Marsu bude zívačka.

Marťan
Zdroj: CinemArt

Dramaticky se tu dalo více přitlačit na pilu (i když operace à la Ronin je docela výživná) a Watneyova samota mohla být více stísňující a méně romantická. Ale to by Marťan ztratil svůj originální feeling a více by splynul s žánrovým standardem.

Ridley Scott to nevzdává

Celkovou atmosféru snímku, který je místy spíše „receptářem“, jak přežít, nežli dramatickým bojem o přežití, umocňuje vizuál, který kombinuje narudlé exteriéry jordánské pouště s CGI a podporuje přesný casting v čele s brilantním Mattem Damonem, který není žádný blbec, ale vynalézavý sympaťák. A vy mu i proto hodně rychle začnete fandit. Kontrastně ho rámují ustaraní hlavouni a experti z NASA, vedeni Jeffem Danielsem, jenž má někdy poblém se správným rozhodnutím nebo členy své posádky, třeba odpovědnou Jessicou Chastainovou či sympaťákem Michaelem Peñou.

Marťan, který přišel na necelých sto deset milionů dolarů, jede na vlně současných kvalitních sci-fi, jichž není mnoho, jako je Nolanův Interstellar nebo Cuarónova Gravitace. Je to podařená rodinná sci-fi, zábavná, inteligentní a profesionálně odvedená, neboť Ridley Scott evidentně ví, co chce i jak toho dosáhnout. Navíc vzkaz, který nám skrze astronauta Marka Watneye posílá, je inspirativní i pro pozemský život a zní: „I když jsem v hajzlu, nikdy to nevzdám.“