Pražská divadla prý budou svobodnější. Čeká je transformace

Praha – Transformace pražských divadel z příspěvkových organizací v soukromé, která byla pozastavena před dvěma lety kvůli kritice grantového systému, bude podle radních pokračovat už příští rok. Hlavní město se tak rozhodlo na základě právě skončeného auditu ve svých příspěvkových organizacích, z nichž některé by si rádo ponechalo. Zatím potvrdilo, že v majetku města by mělo zůstat Divadlo na Vinohradech. Z předběžných závěrů prověrky vyplývá, že divadla nakládají s financemi od zřizovatele profesionálně a zodpovědně. A po transformaci budou v hospodaření i svobodnější, říká radní po kulturu Ondřej Pecha.

Audit také ukázal, že Praha spravuje příliš mnoho scén, což zatěžuje městský rozpočet. „Dali jsme na kulturu stejnou část rozpočtu jako loni a doufáme, že to tak bude i příští rok, takže o tom, že bychom chtěli dávat méně peněz na divadla, nemůže být ani řeč,“ odmítl ale radní pro kulturu Ondřej Pecha, že by transformace znamenala šetření na divadlech.

Město si nechá tři divadla. Maximálně

19 minut
O transformaci divadel v Událostech, komentářích
Zdroj: ČT24

V majetku města by měla podle něj zůstat velká divadla anebo divadla pro děti. Zatím magistrát potvrdil, že bude nadále spravovat vinohradské divadlo. Otazník zůstává u dětského divadla Minor a Hudebního divadla v Karlíně. Do karlínského divadla město výrazně investovalo při jeho rekontrukci po povodních a v případě Minoru je podle Pechy polovina radních pro zachování a polovina pro transformaci. „Je to každopádně ještě otázka diskuse,“ dodal.

Někteří divadelníci považují zachování pouhých tří divadel, z toho jen jednoho činoherního, pod patronátem města za nevhodný. „Je to naprosto nedostačující model pro město velikosti a kulturního významu Prahy,“ tvrdí například ředitelka Divadla v Dlouhé Daniela Šálková.

Nic se nezmění, v dobrém ani ve špatném?

Grantový systém města, v jehož rámci měl proces transformace proběhnout, kritizovala některá divadla už před dvěma lety jako nepřipravený. Podle Pechy pomohl audit městu získat lepší srovnání. Divadelníkům slibuje, že ke každému divadlu bude přistupováno individuálně, protože každý subjekt má svá specifika.

„Obecně prospěšné společnosti nebudou svázány všelijakými nařízeními, tabulkami a rozpočty jako příspěvkové organizace. To je hlavní cíl transformace – aby divadla byla svobodnější,“ zdůrazňuje Pecha.

Jak bude plánovaná transformace probíhat, zatím ředitelé divadel neví. „Předpokládáme v tom lepším případě, že se pro nás nic nezmění ani v dobrém ani ve špatném,“ říká Doubravka Svobodová, která šéfuje Divadlu Na Zábradlí. Očekává, že k diskusi mezi městem a divadly ještě dojde, své připomínky k transformaci mají ředitelé odevzdat do 15. února.

Kvalita především

Jisté každopádně je, že transformace bude vázána na čtyřleté granty. O jejich prodloužení budou moci divadla žádat už po třech letech. „Pokud se divadla přesunou z příspěvkového systému do grantového, budou ve čtyřletém grantu, který bude stejně vysoký jako teď. O grantech bude rozhodovat grantová komise, v níž jsou nejen ekonomové, ale i odborníci, kteří jsou schopni zhodnotit i kvalitu divadla, což dnes tak moc nehodnotíme,“ vysvětluje radní pro kulturu Pecha.

„Pochybuji o tom, že transformace je cesta k tomu, aby divadla byla kvalitnější,“ namítá ale Marta Smolíková, ředitelka ProCulture a Otevřené společnosti. „Audit zrpacoval kvantitativní data, nehovoří ale o kvalitě, o tom, co by transformace do budoucna znamenala. Je potřeba si teď sednout a začít interpretovat, k čemu audit došel. Jde nám o to, aby to stálo třeba stejně peněz jako dneska, ale kvalita mohla být lepší,“ navrhuje.

Audit divadla chválí

Město už při včerejším zveřejnění předběžných výsledků auditu uvedlo, že prověrka je mimo jiné podkladem pro možnou transformaci příspěvkových organizací. Auditoři doporučili zvolit právní formu obecně prospěšné společnosti, nástupnické organizace by pak měly mít přednost při poskytování finančních příspěvků města.

V hospodaření pražských divadel a některých kulturních organizací neodhalil audit za loňský rok žádná závažná pochybení. Organizace hospodaří zodpovědně, prověrky ale podle auditorů ještě nejsou kompletní, je třeba do závěrečných zpráv ještě zapracovat připomínky jednotlivých organizací.

Prověrka se týkala Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Divadla Na Zábradlí, Švandova divadla na Smíchově, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla na Vinohradech, Divadla Minor a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Auditoři také prověřili společnosti, které čerpají víceleté kulturní granty, tedy Divadlo Bez zábradlí, Divadelní spolek Kašpar, Divadlo Semafor, Dejvické divadlo, Divadlo Archa, DEAI/setkání - Roxy NoD, Rock Café, Motus a Pražskou komorní filharmonii.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...