Nultý bod hovoří beze slov

Praha - III. ročník divadelního festivalu Nultý bod, který do Prahy přilákal to nejlepší z evropského nonverbálního divadla, v těchto dnech vrcholí. Nejprogresivnější proudy současné divadelní tvorby se potkávají v pražském klubu Roxy a na Nové scéně Národního divadla. Název festivalu Nultý bod konfrontuje českou scénu s nejvýraznějšími představiteli tzv. fyzického divadla. Nultý bod původně vznikl jako profilová přehlídka Spitfire Company a Teatro Pantomissimo (dnes Tantehorse). V současnosti přiváží do české metropole špičky světového alternativního divadla. Festival v české metropoli potrvá do 28. září.

„Chceme objevovat nové lidi, kteří už ve světě něco znamenají, ale v Čechách je nikdo nezná, zároveň přivážet legendy fyzického, tanečního, loutkového, vizuálního divadla a samozřejmě divadla mime,“ informoval umělecký šéf a dramaturg festivalu Petr Boháč.

Česká scéna si nevede vůbec špatně a sklízí úspěch na evropských festivalech. Tuzemské publikum, stejně jako v ostatních druzích umělecké tvorby, je ale spíše konzervativní. „Rozdíl proti německému nebo polskému publiku je diametrální. Neumíme to ještě číst, nejsme zvyklí na to chodit,“ doplnil Boháč.

2 minuty
Reportáž Maria Kubaše
Zdroj: ČT24

Největší hvězda letošního ročníku Nicole Mossoux ze souboru Mossoux-Bonté patří ke světovým legendám. Představení Twin-houses, které vstoupilo do učebnic loutkového divadla, hraje více než 16 let. „Proti tělesnosti herce stavíme neživý objekt. Jejich role se snažíme vyměnit, aby se herec stal vlastně něčím neviditelným a aby objekt ožil vlastním životem. Snažíme se diváka inspirovat, vyvolat v něm jeho vlastní vzpomínky a obrazy,“ vysvětlila Nicole Mossoux.

České nonverbální divadlo je na vzestupu, o čemž svědčí nejenom vyprodaná představení festivalu Nultý bod, ale i úspěch divadla Farma v Jeskyni nebo představení Rosti Nováka La Putyka.

Diváci letošního ročníku mají možnost uvidět butó tanečníka Imre Thormana, skupinu Mossoux Bonté z Bruselu, kteří nepochybně patří mezi absolutní špičku loutkového, vizuálního, tanečního a mimického divadla. V programu nechybí maďarská taneční skupina The Symptoms s vizuálním představením Nothing there, slovenská tanečnice a performerka Eva Klimáčková se svou skupinou Cie7ka, dále choreografka Juschka Weigel, která žije a tvoří střídavě v Německu a ve Španělsku, ani polské divadlo Dada von Bzdülöw, jehož hlavní představitelé Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska nejsou českým divákům neznámí. S nejnovější produkcí také vystoupí Spitfire Company a Tantehorse : physical mime theatre.

Festival bude zakončen v neděli 26. září na Lodi Tajemství představením Mladá krev v pohybu. Nejmladší generace mimického a fyzického divadla odstartuje performanci v 19 hodin.

Festival Nultý bod

začínal v roce 2008. Byla to snaha o nový festival jiných divadelních žánrů. Jeho specifikum je velmi propracovaná dramaturgie, dramaturgická tématičnost a kritický výběr účinkujících. Do budoucna by se měl celý festival proměnit ve festivalové laboratorium, ve kterém dochází k setkávání napříč žánry umění. V rámci festivalu by se měly konat přednášky, workshopy, odborné diskuse a představení.

Dramaturgický plán na příští roky počítá s tématy ABSURDITY, KRUTÉHO HUMORU, TERORISMU. Festival Nultý bod chce reagovat na současné problémy, a to s kritickým přístupem a jemným absurdním humorem.

  • THE SYMPTOMS (HU) - NOTHING THERE - tanec a vizuální divadlo zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196310.jpg
  • TEATR DADA VON BZDULOW (PL) - SEVERAL WITTY OBSERVATIONS- moderní tanec zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196309.jpg
  • TANTEHORSE (CZ) - SALOME- fyzické divadlo s prvky butó zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196308.jpg
Načítání...