Tanečníci baletního souboru Národního divadla moravskoslezského dostali příležitost zkusit si práci choreografů. Se svými kolegy nastudovali v době mimo hlavní sezonu svůj první autorský kus. Osm choreografií tematicky spojuje výrok filozofa Reného Descartese: Myslím, tedy jsem.
Myslím, tedy jsem... choreografem
„Autoři se programově hlásí k představě tance chápaného jako ‚myšlení pohybem‘. Jejich tanec je vědomým hledáním výrazových prostředků spíše než intuitivním vyjadřováním emocí,“ vysvětlila výběr věty klasika racionalistické filozofie šéfka souboru Lenka Dřímalová.
Téma si tanečníci vymysleli sami – na nich také bylo, jak se s ním vypořádají. „Vytvořili choreografie, které vycházejí z matematiky, Newtonova zákona o síle gravitace, zpracovávají kosmologické vize či mytologická témata. Zároveň se najdou i tvůrci s abstraktní choreografií, což je také zajímavé,“ upřesnila Dřímalová. Osm osobitých choreografií navíc vzniklo na rozmanitou muziku: od hudebního minimalismu, přes elektroniku či heavy metal až po filmové skladby.
Nemusí to být dokonalé
Choreografické příležitosti se chopila například tanečnice Aglaja Sawatzki. V neoklasickém příspěvku s názvem Beztvarý tvar marnivého zmaru ukazuje, jak složité jsou lidské pocity. Nejtěžší prý pro ni bylo vysvětlit jejím kolegům z baletního souboru, jaký pohyb mají vyjádřit. „Každý má jinou dynamiku těla, každý pohyb vypadá jinak na jiném těle, bylo pro mě nové naučit se s tím pracovat,“ přiznává.
„Je to experiment, nemusí to být dokonalé, ale je to dobré pro vývoj vaší osobnosti,“ doufá, že diváci budou k choreografickým pokusům tanečníků přistupovat vstřícně. „Naši tanečníci budou mít větší pojem o tom, jak vlastně taneční projekt vzniká,“ shoduje se s Aglajou Sawatzki ve vnímání choreografického „pokusu“ i Lenka Dřímalová.
Program Myslím, tedy jsem záměrem navazuje na projekt Mladý balet z osmdesátých let, i tehdy se tanečníci baletního souboru představili divákům jako choreografové. Koncept byl v Ostravě uváděn tři roky. Večer současných choreografií měl premiéru 20. června, divadlo jej chce uvádět i během příští sezony.