Manželské etudy prožívá i nová generace. Před kamerou i za ní

Manželské etudy – časosběrný projekt, v němž dokumentaristka Helena Třeštíková od osmdesátých let sledovala několik partnerských párů a jejich osudy – pokračují dalšími příběhy. Od 21. března vstupuje do kin další část série s podtitulem Nová generace. Na úspěšný formát své matky navázala režisérka Hana Třeštíková a sledovala partnerské vztahy své generace. V celovečerním filmu diváky seznamuje s Mirkou a Kubou.

Když Helena Třeštíková začala před více než pětatřiceti lety natáčet s mladými páry, jejím cílem bylo původně dopátrat se příčin vysoké rozvodovosti. Jednorázový záměr ale nakonec přerostl v časosběrnou sondu do české společnosti a partnerského soužití. 

Stejnou metodou už od začátku postupuje Hana Třeštíková, zatím především filmová producentka. „Časosběrná metoda, kterou jsem převzala z původní série, poodkryje při dnešním zrychleném stylu života mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se ve střižně proměňují v cennou výpověď doby o jedné generaci,“ podotýká.

Obraz vztahů v jednadvacátém století začala skládat během sedmi let natáčení s mladými manžely Mirkou a Kubou. Dnes pětatřicátníci patří k vyznavačům techna, seznámili se v už neexistujícím, ale poměrně slavném squatu Milada. Kamerou zaznamenala jejich překvapivě tradiční svatbu na Staroměstské radnici, narození dětí i stěhování za město s idylickou představou o životě v přírodě, kterou vystřídaly krize a konflikty.

„V osmdesátých letech se mladí brali kvůli ekonomickému tlaku, byla to šance na byt. Dnes to zkoušejí nanečisto, jsou váhavější a volí soužití na hromádce. A potkávají se nyní s dost odlišnými, avšak často fatálními problémy,“ domnívá se Helena Třeštíková. Společný ale původní a nové Manželské etudy mají autentický pohled na sny a překážky, s nimiž se generace té které doby potýká.

Manželské etudy: Nová generace vznikly v produkci společnosti Produkce Třeštíková, koproducentem je Česká televize.