Kultura v koaliční smlouvě: 1 z 57

Praha – Kulturní veřejnost dost překvapilo jmenování stomatologa a sportovního fanouška Jiřího Bessera ministrem kultury. Nová vláda si v souvislosti s kulturou vysloužila i další kritiku kvůli koaliční smlouvě. Z padesáti sedmi stran věnuje koalice kultuře necelou jednu, navíc podle odborníků ani nereflektuje skutečné potřeby. Hlavními prioritami kulturní politiky trojkoaliční smlouvy jsou nový památkový a audiovizuální zákon nebo narovnání vztahu s církvemi.

„Za úsek kultury jsem velice spokojen. Myslím, že průsečík na poli kultury je opravdu velký,“ nechal se slyšet ministr kultury Jiří Besser. Nic konkrétního ale zatím ke koncepci kulturní politiky neuvedl. „Nový památkový zákon musí být velice dobře připraven, stejně jako nový audiovizuální zákon a další legislativa,“ prohlásil pouze.

„Mám obavy, jestliže chceme skutečně proměnit kulturní politiku, potřebujeme vizi, tu v těch pár větách nevidím,“ ozývá se ale proti skromnému prostoru, který v koaliční smlouvě dostala kultura, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Není jediným z kulturní veřejnosti, kdo koncepci kritizuje. Návrh neřeší nejpalčivější problém české kultury – její centralizované financování a masivní podporu státních kulturních zařízení.

2 minuty
Reportáž Maria Kubaše
Zdroj: ČT24

Tři čtvrtiny sedmimiliardového rozpočtu kultury spolykají příspěvkové organizace. Národní divadlo například dostalo od ministerstva kultury loni příspěvek ve výši půl miliardy korun, Národní galerie si ročně vyžádá čtvrt miliardy a Státní opera 150 milionů. Na ostatní kulturní aktivity mimo stánky vysoké kultury už mnoho prostředků nezbývá. Česká republika kráčí proti trendu kulturních politik vyspělých zemí Evropské unie.

„Očekávala bych od vlády, která potřebuje řešit dopady hospodářské krize a zlepšit ekonomiku, že bude pracovat s kulturou tak, jako dnes řada rozvinutých zemí, a sice dívat se na umění a kulturu jako na motor kreativity a inovace,“ doplňuje Marta Smolíková ze sdružení ProCulture.

Velkým problémem zůstává i samotný rozpočet ministerstva, který za zbytkem Evropy výrazně pokulhává. Ministr kultury ale vzkazuje, že s kulturní politikou budoucího programového prohlášení vlády bude kulturní veřejnost určitě spokojena.

Rozpočet ministerstva kultury
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
před 2 hhodinami

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 17 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025
Načítání...