Borderline Films – rockeři nezávislého filmu

Karlovy Vary - „Víte, jsme opravdu nadšení, že tady naše filmy můžou být?“ pronese záhrobním hlasem nesmělý chlapík s plnovousem a trochu zmateně se rozhlédne po svých dvou kolezích, když sál vybuchne smíchem. „No, my jsme si řekli, že chceme točit filmy spolu, a tady Antonio byl se scénářem nejdál, tak jsme natočili nejdřív ten jeho,“ pokrčí rameny ten s knírkem, bradkou a neustálým lehkým úsměvem a podívá se tam, kam se trojice dívá nejčastěji - do země…

To jsou Borderline Films a takhle je to s nimi pořád. Antonio Campos, Sean Durkin a Josh Mond. Na první pohled tři mladí muži, trochu zakřiknutí, většinou dobře naladění a pořád tak trochu zadumaní, s vizáží indie kapely, která se místo rozmáchlých rockových gest raději dívá na špičky svých bot.

Tvorba trojice amerických režisérů přitom patří k tomu nejlepšímu, co může newyorská nezávislá scéna nabídnout, a karlovarský festival si může gratulovat, že jako první na světě uvedl jejich kompletní retrospektivu.

Trojice mladíků si podle potřeby střídá role producenta, režiséra a scenáristy a produkují jeden film za druhým. Pracovitost, skromnost, kamarádství a hlavně obrovské nadšení pro film, které nepotřebuje okázalá gesta, to jsou atributy, které září ze všech filmů tohoto tria, ať už jsou to rané kraťasy, nebo plnohodnotné celovečeráky.

  • Dvě brány snu (2010, režie: Alistair Banks Griffin) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary
  • Martha Marcy May Marlene (2010, režie: Sean Durkin) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Jejich filmy jsou přitom všechno, jen ne kamarádské. Debutový krátkometrážní film Kup teď! si za portrét dívky, která se rozhodne prodat svoje panenství přes portál eBay, odnesl cenu z Cannes a už tady můžeme vidět, na co se budou Borderlines soustředit v budoucnosti. Civilní, nekašírované sondy do života mladých lidí, kteří jsou ztracení ve světě naprosto propojeném a odhaleném moderními technologiemi. Přitom nikdo není schopen opravdového spojení, porozumění. Čím víc jsme odhalení a dostupní, tím víc se vzdalujeme.

Chirurgicky chladný film Po škole je sice celovečerním debutem, ale už ukazuje Borderline Films v plné síle. Drama z jedné prestižní střední školy je sice silně ovlivněné Hanekem, ale rozhodně se nedá mluvit o nějakém epigonství. Režisér Antonio Campos sleduje, jak citové dospívání středoškoláků ovlivňují nejenom moderní technologie, ale také podlý a nepřehledný svět dospělých, na jehož hranicích se právě ocitají. Výrazná vizuální stránka kombinuje videa z YouTube, záběry z ruční kamery a klasické filmové postupy, ale nehraje na lacinou efektnost, jak by se dalo čekat. Vždycky je totiž důležité nejen co, ale i jak je to sdělováno.

Pevné propojení mezi obrazovou stylizací a obsahem můžeme vidět i ve filmu Dvě brány snu, který Borderlines produkovali režisérovi Alistairu Banks Griffinovi. Příběh dvou mlčenlivých bratrů žijících v naprostém odstřižení od lidí vtáhne do podivně meditativního světa, kde nejsou potřeba slova ani velké emoce, aby bylo všechno řečeno. Minimalistické herectví v kontrastu s nádhernou přírodou nasnímanou až s malickovským nadšením přináší opravdu silný zážitek.

„Tak je to s nima vždycky!“ dupne si moderátorka diskuse, když se trio znovu usměje a odpoví něco ve smyslu, že je to prostě baví, a tak to natočili.

Upřímnost bez gest, to jsou Borderline Films, a ať už sáhnete po kterémkoliv snímku, nebudete zklamaní.

P.S.: Kamarády posílám hlavně na zmiňované Po škole a Martha Marcy May Marlene.

Autor je redaktorem ČT.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 56 mminutami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 6 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 8 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 12 hhodinami
Načítání...