Praha – Všichni spotřebitelé, kteří sebe a své peněženky připravují na skokové zdražení potravin od nového roku kvůli zvýšení DPH, výrazný rozdíl oproti dnešku zřejmě nepocítí. Většina obchodů se totiž v lednu příliš zdražovat nechystá. Důvodem však není přehlížení zvýšených sazeb, ale dlouhodobě pozvolný přechod – zdražení potravin už totiž skrytě proběhlo a ceny v některých obchodních řetězcích jsou dokonce vyšší, než by měly od ledna být.
Vyšší DPH už ceny potravin nezdraží, řetězce tak činily na podzim
Některé obchodní řetězce tak lidem v kampaních slibují, že se začátkem ledna lidé v jejich obchodech zvýšené DPH nepoznají a ceny zůstanou stejné jako dosud. „Já silně pochybuji, že zákazník, když přijde 1. ledna do krámu, pozná, že je nějaké zdražení kvůli DPH, určitě to nepozná,“ sdělil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Obchodníci totiž ceny zvyšovali postupně během celého podzimu. Nenápadně šlo s cenami nahoru hlavně zboží, které zákazníci nekupují pravidelně. Trend potvrzují i data statistického úřadu. V listopadu ceny zboží a služeb rostly nejvíce za poslední tři roky. Meziročně se právě kvůli přípravám na vyšší DPH zvýšily o 2,5 procenta. Obchodníci si tak vytvářejí podmínky pro přivětivý signál směrem k zákazníkům. „Připraví si cenový polštář, tak aby příští rok mohli říct, že nezdražili, tím dojde vlastně i ve statistice k pokřivení,“ komentoval prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.
U citlivých položek, tedy základního zboží denní spotřeby, se zdražuje opatrně a méně. Podle odborníků se obchodníci zřejmě poučili z roku 2007, kdy právě na výrazné zdražení této skupiny potravin zákazníci reagovali negativně, jak dodal analytik z Incoma Research Zdeněk Skála.
Většina obchodů o své cenové strategii nechce veřejně mluvit. Mimo kameru ale přiznávají, že při postupném zdražování často využívají i slevových akcí. Například Slazené mléko Tatra stálo ještě na začátku podzimu 20,90 koruny. Během týdenní akce bylo zlevněno na 14,90, a když se cena opět dostala do normálu, stálo už 23,90.
„Je samozřejmé, že i když se upravuje cena z titulu DPH, tak obchodník nezdraží k 1. lednu o 4 procenta, nebo kolik to dělá, ale dělá určitou přípravu dopředu,“ dodává Juračka. Řetězce navíc čelí kritice, že už teď mají příliš vysoké marže a zdražovat by nemusely vůbec. Během posledních patnácti let šla totiž cena potravin dolů, hlavně ale na straně dodavatelů. V obchodech se zlevnění projevilo minimálně.