Praha - Smlouvu na 15 let dostane od státu vítěz tendru na provozování dotovaných rychlíků. Taková délka kontraktu je maximum, které připouští Evropská unie. Zatím monopolní České dráhy mají smlouvy na rychlíky jen na deset let a u autobusových dopravců se kontrakty uzavírají na osm let, píše dnešní E15. Ministerstvo dopravy teď dokončuje přípravu zadávací dokumentace soutěže, první tendr na trať Ostrava - Olomouc vypíše úřad na přelomu roku.
Vítěz tendru na provoz rychlíků dostane smlouvu na 15 let
Podle ministerstva by měl vítěz mít dlouhodobou smlouvu, aby mohl třeba investovat do moderních vlaků. „Myslíme si, že by to mělo být relativně stabilní podnikání,“ uvedl ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Provozování vlaků bude dotované, a to stamiliony až miliardou korun za celou dobu trvání smlouvy. Výše požadované dotace bude hlavním kritériem soutěže. České dráhy nyní dostávají od státu na rychlíky čtyři miliardy korun ročně.
Podle původního plánu bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky by se mělo v příštích osmi letech soutěžit o 75 procent dálkových spojů. Nejprve budou moci soukromníci získat smlouvu na trať Ostrava - Opava - Krnov - Bruntál - Olomouc. Ministerstvo ji vybralo jako pilotní, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak zásadně neprojeví v celé síti a bude je možné odstranit před druhým tendrem.
V něm se zájemci utkají o možnost provozovat elektrické vlaky na tratích Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Na moravskoslezské trati začne vítěz jezdit v prosinci 2013, na severu Čech o rok později.
Michalčík čeká, že se do soutěží přihlásí asi pět zájemců. Mohlo by jich však být i více. Kromě Českých drah potvrdil zájem RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. Tendrů by se ale mohly zúčastnit také zahraniční firmy, například Arriva, Keolis, Abellio CZ nebo Veolia, které většinou vlastní západoevropští národní dopravci.