Více než 300 letadel Boeing 737 MAX a staršího modelu 737 má zřejmě na křídlech instalovány nesprávně vyrobené díly. V neděli to oznámil americký Federální úřad pro letectví (FAA) s tím, že bude vyžadovat jejich urychlenou výměnu. Letadla 737 MAX přitom už kvůli jinému problému několik měsíců nelétají.
Více než tři sta letadel Boeing má na křídlech vadné díly, tvrdí americký úřad pro letectví
Podle FAA jde o komponenty křídel, které vyrobil subdodavatel Boeingu a které jsou instalovány ve 179 letadlech 737 MAX a ve 133 letadlech 737 Next Generation (NG). Jde o výsuvné lišty – sloty – na přední straně křídla, která pomáhá letadlu třeba brzdit při klesání a přistání.
Boeing k tomu uvedl, že o žádných problémech v provozu, které se týkají této šarže lišt, nebyl informován. Identifikoval ale zhruba 20 letadel 737 MAX a 21 letadel 737 NG, u nichž je pravděpodobné, že mají vadné díly. Dalších 159 strojů MAX a 112 NG zkontrolují letecké společnosti.
Boeing 737 NG je třetí generace letadel řady 737, kterou podnik začal vyrábět v roce 1997.
Vadná část by mohla poškodit přístroj za letu
FAA uvedl, že úplné selhání zmíněné lišty by nevedlo ke ztrátě letadla, ale vadná část by mohla způsobit poškození stroje za letu. Dotčené části „mohou být náchylné k předčasnému selhání nebo trhlinám kvůli nesprávnému výrobnímu procesu“, sdělil FAA. Výměna vadného komponentu potrvá jeden až dva dny.
Provoz letadel 737 MAX je po celém světě pozastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, při nichž zemřelo 346 lidí. Boeing pak zahájil aktualizaci příslušného softwaru.
Mluvčí FAA sdělil, že nově zjištěný problém s částí křídel by neměl zdržet plánované předložení aktualizace softwaru. Zatím stále není jasné, kdy Boeing upravený software úřadům předloží ke schválení. FAA nemá žádný harmonogram pro povolení návratu letounů 737 MAX do provozu. Jak ale dříve uvedla agentura Reuters, FAA dalším regulačním úřadům neoficiálně oznámil, že jeho cílem je certifikovat nový software do konce června.
Letecký publicista Martin Velek si netroufne trvdit, zda firmě hrozí ztráta zakázek. „Určitě není Boeing rád, určitě je to svým způsobem ostuda, je to komplikace, bude ho to stát hromadu peněz. Jednak bude vyměňovat díly zdarma a uzemněná letadla nevydělávají peníze, aerolinky se na něm jistě budou zkoušet nějakým způsobem zahojit,“ říká Velek.
Jeho jasným úkolem je teď podle něho dodat nepoškozené díly a nechat je vyměnit co nejrychleji, aby ztráty byly co nejmenší.
Problémy Boeingu ovšem sledují cestovní kanceláře po celém světě, protože odstavení dalších letadel by ještě více zasáhlo už tak dramatickou sezonu letních dovolených. „Pokud by překážka byla tak silná, že by letadla musela být uzemněna, byl by to velký problém, ale v tuto chvíli to tak nevypadá,“ podotkl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.