Zákaz letu boeingů MAX může zkomplikovat dovolené. Jako první se dotkne „last minute“ zájezdů

Cestovní kanceláře připravují krizové scénáře na léto. Důvodem je odstavení téměř čtyř stovek boeingů verze MAX po celém světě. Nedostatek letadel by se tak dotkl i počtu linek, se kterými odlétají turisté na dovolenou. Jako první se budou rušit zájezdy prodávané na poslední chvíli.

Video Události ČT: Zákaz letu boeingů může zkomplikovat dovolené
video

Události ČT: Zákaz letu boeingů může zkomplikovat dovolené

Zdroj: ČT24

Tragická havárie letounu Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, kterou předminulý týden nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě a následný zákaz provozu těchto typů letadel, se pravděpodobně promítne i do letošních dovolených.

Řada států minulý týden zakázala přelety těchto strojů nad svým územím a firma Boeing čelí podezření, že za nehodami jsou vadná čidla a chyby softwaru.

Čeští zákazníci, kteří si zájezd už zakoupili, ale nemusí mít podle oslovených kanceláří obavy, že by neodletěli vůbec. Termín jejich dovolené se však může změnit. „Znamenalo by to, že by klienti odletěli třeba o den později, ale o všem by byli včas informováni,“ uvedla mluvčí Čedoku Hana Součková.

„Pokud by se jednalo o uzemnění trvalé, tak by to znamenalo snížení last minute zájezdů a kapacity o 10 až 20 procent. V případě trvalého uzemnění by se musely některé lety redukovat třeba ze tří na dva,“ připustil obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Petr Kostka.

Stejný typ letadla se zřítil loni v říjnu. Americký výrobce letadel Boeing ve čtvrtek oznámil, že do svých strojů 737 MAX umístí v reakci na dvě nedávné nehody nové bezpečnostní zařízení. Podle listu Financial Times půjde o varovné světlo upozorňující piloty na nefunkčnost klíčových senzorů.

Ekonomický list s odvoláním na nejmenovaný zdroj napsal, že nové zařízení bude monitorovat chod čidel, která hlídají přesný směr špičky letounu. Alarm se spustí ve chvíli, kdy systém vyhodnotí, že jeden ze senzorů nefunguje. Firma se k informacím dosud nevyjádřila.

Právě špatná činnost čidel, která vedla k tomu, že stroj začal automaticky klesat a piloti nad ním nedokázali včas přebrat kontrolu, je považována za možnou příčinu poslední havárie letounu.