Tuzemský automobilový průmysl se ocitl v propadu. Zbytek roku se ale čeká růst

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně klesla o 2,6 procenta na 377 283 vozů. Propad se však vyhnul největšímu domácímu výrobci Škoda Auto, který zvýšil výrobu o 2,5 procenta na 238 266 aut. Po zbytek roku by měla celková produkce spíše růst. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

K tuzemskému propadu nejvíc přispěla nošovická automobilka Hyundai, které klesla produkce o 15,5 procenta na 82 900 vozů. Šlo přitom o plánovaný krok – na začátek roku koncentrovala všechny nevýrobní dny. Dále již plánuje vyrábět obvyklým tempem.

Kolínská TPCA pak vyrobila 56 117 vozů, což je o 1,4 procenta méně než ve stejném období loni.

Z hlediska prodejů si domácí prodej udržel růstovou úroveň, prodalo se o 1,3 procenta aut více. Pokles však zasáhl export, který byl meziročně nižší o 2,8 procenta. Menší prodeje se týkaly v březnu celé Evropy – byl to první takový měsíc od roku 2014.

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar přiblížil, že největší část poklesu v tuzemské automobilové výrobě byla zaznamenána právě v březnu.

„V dalším průběhu roku lze nicméně dle signálů od většiny finálních výrobců očekávat, že mírný pokles výroby z prvního čtvrtletí bude v průběhu roku postupně snižován,“ dodal Wojnar.

Příznak ochlazení, míní expert

Nové registrace v Evropě podle automobilového experta EY Petra Knapa ukazují na ochlazení trhu osobních automobilů. Letos v březnu klesly nové registrace o pět procent, o rok dříve v březnu vzrostly o 11 procent. „Tento signál je o to významnější, že březen je z pohledu nových registrací typicky nejsilnější měsíc roku. Negativní vývoj ovlivní i výrobu v České republice,“ tvrdí.

Výroba aut za 1Q 2018 a 2017
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

„Zatím se zdá, že drobný pokles v prvním čtvrtletí v Česku je plánovaný. Nicméně pokud březnový pokles nových EU registrací znamená skutečně zpomalení růstu či pokles trhu, pak v řádu několika málo čtvrtletí se promítne do poklesu výroby v České republice. To by byla špatná zpráva pro průmysl, který potřebuje vytvořit rezervy pro investice do rozvoje výroby elektromobilů,“ řekl Knap ČTK. 

Ekonom David Kocourek z Komerční banky očekává, že automobilový průmysl zůstane i letos tahounem českého průmyslu. Podle něj růst registrací aut v EU bude pokračovat, především v Německu. „Tamní spotřebitelé budou i letos těžit z dobrých podmínek na trhu práce,“ uvedl.

Autobusů se vyrobilo více

Výroba autobusů se od ledna do března zvýšila o sedm procent na 1108 vozidel. Největší výrobce Iveco zvýšil produkci o sedm procent na 1008 vozidel a SOR rostl o 14 procent na 96 autobusů. Výroba nákladních aut reprezentovaná Tatrou se snížila o 59 procent na 163 vozů.

„U výroby nákladních automobilů a autobusů jde o výrobu na zakázku firemního sektoru, pro níž je na rozdíl od výroby osobních automobilů charakteristická velká krátkodobá volatilita,“ podotkl ekonom Pavel Mertlík z Vysoké školy Škoda Auto.

Produkce motocyklů v týnecké Jawě Moto poklesla o polovinu na 234 vyrobených strojů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
před 18 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 1 hhodinou

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 3 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 15 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 21 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...