České obchodní řetězce se pomalu vytrácí. Podíl zahraničních prodejen potravin v Česku překročil dvě třetiny. To je nejvíce ze všech zemí střední Evropy. Předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeněk Juračka se obává, že český obchod čeká boj o přežití. V některých obcích musí situaci se zrušeným obchodem řešit pojízdnou prodejnou nebo pronájmem obchodu soukromníkovi.
Tradiční český obchod bojuje o přežití, trh ovládají zahraniční řetězce
Průzkum společnosti Nielsen ukázal, že v České republice v průběhu uplynulého roku zaniklo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Důvody jsou podle šéfa asociace dva: nerovný boj proti konkurenci a letákové akce s nižšími než nákupními cenami. „Menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova, i úloha společenská, je přitom neoddiskutovatelná,“ dodal Juračka.
Úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je podle něj velmi znepokojivý. A to jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků. V letošním roce chce skupina COOP zavřít na padesát prodejen v menších obcích, v příštím roce dokonce na sedmdesát. Příčiny jsou ve vysokých nákladech.
Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z 20 na 23,4 procenta. Z této částky ale musí zaplatit obchodníci veškeré další náklady.
Velké obchody mají miliardové zisky
Desítka největších obchodníků v Česku vykazuje obrat přes 330 miliard korun. Jedničkou na trhu je obchodní řetězec Kaufland. Za ním se drží Albert, kterému k posunu pomohlo převzetí prodejen Interspar. Na třetím místě je britské Tesco. Ani jeden z této trojice ale neměl největší zisk. Tím se může pyšnit Lidl se svými 2,6 miliardami korun.
Malé obchody proti tomu končí a nahrazovat je musí pojízdné prodejny. Tak tomu bude například v Keřkově na Vysočině, kde se v příštím týdnu zavře jeden z obchodů COOP. Lidé proti zavření bojovali peticí, neuspěli. Co bude s prodejnou dále, se zatím neví.