Praha - Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia jednalo se zástupci ministerstev dopravy a financí o případném snížení spotřební daně na naftu. Podle ČESMADu stát přichází o miliardy, když dopravci tankují v levnějším zahraničí. Snížení spotřební daně o 1,40 až 1,80 koruny by podle mluvčího ČESMADu Martina Felixe přineslo zisk nejen českému státu, ale i dopravcům a veřejnosti. Pomohlo by rovněž rozhýbat ekonomiku. Jednou z cest by ale mohlo být i zavedení plovoucí daně, která už funguje třeba v Belgii.
Snížení spotřební daně u nafty je opět ve hře
Ještě v roce 2009 tankovalo v Česku 55 procent dopravců. Téměř 3 roky po zvýšení spotřební daně jich tankuje doma jen 37 procent. „Týdně vytankujeme v zahraničí 37 tisíc litrů nafty, což měsíčně dělá 124 tisíc litrů,“ řekl Josef Šilhán, majitel DB Trans.
Ministr financí Miroslav Kalousek dosud tvrdil, že by snížením spotřební daně pokladna přišla o deset miliard korun a ceny by se na pumpách nijak zvlášť nehnuly. To ale na jednání jednoznačně vyloučil zástupce společnosti Benzina. „Ten propad o 10 miliard je navíc čistě hypotetický. Slyšel jsem, že ministr mezi čtyřma očima dokonce přiznal, že zvýšení daně byla chyba,“ konstatoval Felix.
Mluvčí ČESMADu Bohemia Martin Felix:
„Co se týče třeba firmy, která provozuje asi 200 kamionů, při zvýšení o korunu, jež zavedl Janotův balíček, bylo propočítáno, že má ročně odevzdat o 1,6 milionu korun státu více. Výsledek byl, že na spotřební dani v ČR zaplatili o 16 milionů méně.“
Dopravci nyní často tankují v zahraničí – vyplatí se jim to. „Naftu v ČR spotřebovávají z šedesáti procent dopravní firmy, tedy velcí dopravci, kteří si ale naftu mohou koupit jinde, protože mají tisícilitrové nádrže, s nimiž hravě přejedou celou Evropu,“ poznamenal Felix. Natankují pak tam, kde je nafta nejlevnější. „Totéž platí pro tranzitující kamiony – dříve u nás zastavovaly, teď tankují v Rakousku nebo na Slovensku,“ dodal Felix.
"Řidiči dostávají pokyn, kde tankovat, aby to bylo co nejlevnější. Je to normální podnikatelské chování. Tankují proto často v zahraničí,“ řekl k tomu prezident ČESMADu Bohemia Vladimír Starosta.
Třeba do Polska ale nejezdí tankovat jen kamiony, nýbrž i osobní vozy. „Záleží na kurzu, ale vyjde to tu levněji asi o 2 až 3 koruny,“ poznamenal jeden z řidičů. Stát takto přichází ročně až o 8 miliard korun. To znamená, že kdyby nevyhnal kamiony k zahraničním pumpám, mohl za poslední 3 roky vybrat o 24 miliard víc. „ČR je územím, které je stvořeno k tomu, aby se přes něj dopravovalo zboží. Toto je tedy alarmující,“ prohlásil první náměstek ministra financí Ladislav Minčič. O této problematice podle něj bude v nejbližší době jednat i vláda.
Plovoucí daň jako jedna z možností?
Příklad by si přitom mohlo Česko vzít z Belgie nebo Slovinska, kde funguje takzvaná plovoucí daň. „Kdyby bylo možné tu složku pojmout tak, že by o tom rozhodovalo ministerstvo financí podle okamžitých výkyvů trhu a jiných vlivů, bylo by to ku prospěchu věci,“ podotkl Felix.
Spotřební daň za litr nafty je nyní 10,95 koruny
Už v červenci podali poslanci Věcí veřejných návrh na snížení spotřební daně z nafty o dvě koruny za litr. Vláda s tím ale nesouhlasila. „Konkrétní výsledek mají v rukou poslanci a nemůžeme předvídat, jak se rozhodnou,“ upozornil Felix s tím, že nové jednání ale přineslo hodně „doplňujících pohledů“.
Ladislav Minčič, první náměstek ministra financí:
„Problém je skutečně jen a pouze ve vyjádření toho, jestli růst těchto nákupů pohonných hmot v ČR bude natolik velký, aby vykryl výpadky v důsledku snížení té jednotkové sazby na jeden litr pohonné hmoty.“
Podle ekonomů by stačilo snížit spotřební daň o dvě koruny a kamiony by se k českým pumpám vrátily. Jenže podle ministerstva financí by i takové zlevnění bylo rizikové. „Podle našeho názoru by snížení mělo být co nejnižší. Bavíme se tedy rozhodně o snížení vyšším než koruna padesát, jsme někde u 2 korun,“ konstatoval hlavní analytik Liberálního institutu Aleš Rod.