Smlouvu o dotacích pro dopravu chtějí hejtmani vymáhat soudně

Praha – Krajští hejtmani po dnešním jednání s vládou znovu zdůraznili, že pokud kabinet nedodrží memorandum o roční podpoře 2,6 miliardy korun pro rozvoj regionální železniční dopravy, obrátí se regiony na soud. Dohodu o financování železnic v krajích s platností na 10 let schválila a podepsala vláda Jana Fischera, ministr financí Miroslav Kalousek však memorandum považuje za právně nezávazné a od příštího roku hodlá zkrátit dotace o 600 milionů korun. Asociace krajů naopak na dodržení smlouvy trvá, jinak prý dojde k nutnému zavření desítek tratí, což by nejvíce pocítili cestující.

Asociace dnes během jednání odevzdala dokument, v němž Nečasův kabinet seznámila s úmyslem obrátit se na soud v případě nedodržení smlouvy. Podle předsedy Asociace krajů ČR a hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška je plánovaná výše rozpočtu pro resort dopravy katastrofická. „Asociace krajů si stojí za tím, že memorandum, které bylo schváleno a uzavřeno Fischerovou vládou, je platným právním dokumentem. Pokud vláda nebude konat v souladu s memorandem, jsme připraveni se obrátit na soud. Nechceme věc dramatizovat, ale smlouvy by se podle nás měly dodržovat. Jde především o zajištění regionální dopravy – o to, aby regionální železnice byla funkční. Pokud nedojde k vyřešení, nevyhrajeme nikdo a prohrají občané ČR, kteří regionální dopravu využívají.“

Vláda však požadavkům hejtmanů nehodlá ustupovat. „Budeme muset seškrtat zhruba pět procent finančních nákladů. Chystá se omezení našeho rozpočtu a my na to musíme reagovat,“ vyjádřil se k plánovaným úsporným opatřením mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

„Není to dokument, který zavazuje vládu jinak, než v oblasti politické deklarace,“ řekl premiér Petr Nečas. Podle něj by memorandum v případě právní platnosti bylo „nebezpečným precedentem“, podle kterého by mohla vláda bez projednání sněmovnou slibovat peníze libovolným zájmovým skupinám. „Krok našich předchůdců (Fischerovy vlády) považuji za chybný, ale nemá význam se teď přetlačovat v argumentaci, to nechť rozhodnou nezávislé soudy,“ uvedl premiér.

Hašek upozornil, že v případě snížení dotace o těchto 600 milionů korun bude ohrožena zhruba čtvrtina všech regionálních železničních spojů. Snížení objednávky, ke kterému budou v takovém případě muset kraje přistoupit, negativně postihne financování Českých drah a prostřednictvím snížení poplatků za použití tratí i Správu železniční dopravní cesty. Finanční dopady na tyto společnosti zpětně ovlivní státní rozpočet, protože v obou případech jde o společnosti vlastněné státem, řekl již dříve ministr dopravy Pavel Dobeš.

Omezení dotací znamená rušení spojů

„Pro kraj Vysočina by se jednalo o částku o 27 milionů korun nižší. Kraj by dal o tuto částku méně Českým drahám,“ řekl Libor Joukl, náměstek hejtmana pro dopravu kraje Vysočina. Kvůli vládním úsporným opatřením například už rok nejezdí vlaky na trase Jemnice-Moravské Budějovice. Podobně mohou dopadnout i stovky dalších tratí. „Z 49 rychlíků, které nám zde jezdí, nám ruší 9 rychlíků a 15 má částečnou změnu,“ řek dodal.

Martin Mařík, redaktor týdeníku Ekonom:

„Podle mě by bylo důležitější dodržet to, co vláda Jana Fischera s hejtmany domluvila. Přikláněl bych se na stranu toho, že něco bylo domluveno a podepsáno na deset let. I když v současnosti se škrtá všude, tak můžeme podlehnout dojmu, že i v regionální dopravě se musí utahovat opasky. Na druhou stranu je pravda, že kraje by mohly někde ušetřit. Vyplývá to už z toho, jak se postavily k zajištění regionální dopravy, kdy vybraly monopolního dodavatele. Monopolní firma není vystavena konkurenci, takže asi moc škrtat nechce.“

Které další rychlíky budou zrušeny a jak se případné škrty v dopravě dotknou cestujících, by mělo být jasné do 5. září. V tento den se sejde tripartita, aby o osudu regionální železniční dopravy jednala. Odbory však naznačily, že pokud si vláda bude stát za svým, mohla by být opět stávka v dopravě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...