Škoda 120: Představila se před čtyřiceti lety, stala se legendou

V tehdejším Československu byla inovativním vozem, dobře se prodávala i na Západě, byť například v Británii byla terčem různých vtipů. V řadě Čechů dodnes vyvolává nostalgické vzpomínky. Řeč je o legendární Škodě 742 známé jako „stodvacítka“ podle nejznámější verze vozu. Od jejího představení uplynulo čtyřicet let.

Vznikla sice jako přechodná nástupkyně modelů Škody 1000 MB a následné řady Škoda 100/110, ale vyráběla se až do roku 1990. Některé vozy je možné potkat na silnicích ještě dnes. Celkem mladoboleslavská automobilka vyrobila přes dva miliony kusů různých typů, včetně elegantních Garde a Rapid. Stovky tisíc z nich putovaly do západní Evropy, do Kanady i Austrálie.

28 minut
Škoda v pořadu Retro
Zdroj: ČT24

Anglické peripetie a lstivá úprava

Auta s řízením vpravo, určená pro Anglii, se začala prodávat až v druhé polovině roku 1977, vzpomínal v pořadu Retro České televize bývalý šéf exportu čs. automobilů v PZO Motokov Andrej Barčák. Propagační kampaň odstartovala s velkým úspěchem. Zatímco dříve automobilka na ostrovech prodávala sedm až osm tisíc aut ročně, najednou poptávka činila čtyři tisícovky měsíčně. Po rychlém vzestupu však přišel ještě tvrdší pád, připomenul Barčák.

Začátkem září totiž vyšel v největším britském bulváru The Sun, hned vedle obnažené slečny na nejčtenější třetí straně, kritický článek. A hlásal, že Škoda je nebezpečná. Vycházel při tom ze zkoušek, které provedli novináři v automobilovém klubu AA. Prodej se propadl na 300 kusů za měsíc. 

Automobilka tak musela rychle sáhnout ke změnám, aby zlepšila jízdní vlastnosti. Zvolila proto britské pneumatiky, změnila pružiny, zařadila spoiler. Zapojila také přímo anglické novináře. Pozvala je do Mladé Boleslavi  a udělala z nich poradce pro vývoj. Později tak už „nemohli“ napsat, že auto je špatné. Čísla šla znovu vzhůru, byť různé vtípky na škodovky pokračovaly až do převzetí automobilky Volkswagenem v 90. letech. Svoji roli samozřejmě hrála i příznivá cena. Například o pozdějším modelu Škoda Rapid psal britský magazín Autocar and Motor jako o „Porsche chudého muže“. 

Zastaralá koncepce, moderní výroba

Koncepce auta s motorem vzadu už byla v 70. letech v porovnání se světovým automobilovým vývojem za zenitem, ale výrobu se firma snažila zajistit co nejmoderněji. Bývalý šéf výzkumu a vývoje Škoda Mladá Boleslav Petr Hrdlička v pořadu Retro vzpomínal na zcela novou karosérii vyráběnou pomocí robotů, vysokou korozivzdornost i postupně zvětšovaný obsah motoru. 

Škoda zakoupila roboty, postavila novou lisovnu a lakovnu, vedení prosadilo výstavbu nové svařovací haly, kterou později automobilka využila při výrobě favoritů.

Zákazníci si v Mototechně přebírají novou Škodu 105 (1982)
Zdroj: Galgonek Vladislav/ČTK

Odlišnost s italským rukopisem

Škoda 742 sice byla nouzovou modernizací „stovky“, ve výsledku ale svého předchůdce příliš nepřipomínala. V liniích karoserie, která nezapře příbuznost s nerealizovanými modely 720 a 760, je dodnes znát italský rukopis, výrazné změny se udály i pod kapotou.

Vylepšení sice přineslo výrazné snížení hluku, stalo se ale zdrojem jedné z nejtypičtějších závad. Motor a chladič od sebe dělily zhruba tři metry, což při zanedbané údržbě občas vedlo k přehřátí motoru. V 80. letech proto nebylo výjimkou potkat na krajnici stojící škodovku s „uvařeným“ motorem. 

Obě základní varianty 120 a 105 s litrovým motorem se vyráběly v několika verzích. Od „stopětky“ bez stahovacích zadních okének až po nejluxusnější „stodvacítku“ GLS se čtveřicí světlometů vpředu, opěrkami hlavy a silnějším motorem.

Dáma lehčích mravů

Začátkem 80. let se do prodeje dostalo kupé nazvané Garde, jež ve výrobním programu nahradilo legendární „erko“, vycházející se Škody 100. Název Garde „kupéčko“ neneslo všude, ve Francii ho zákazníci vnímali velmi rozpačitě. Garde znamená v přeneseném slova smyslu dámu lehčích mravů. Automobilka se tedy rozhodla sáhnout do historie a vzkřísit jméno Rapid.

Z hlediska prodejů sice garde a rapidy hrály jen podružnou roli, celkem se jich vyrobilo necelých 45 tisíc, pomáhaly ale automobilce vylepšovat si pověst na Západě. 

Úspěchy na severu i v rallye

Škodovky se úspěšně exportovaly nejen do země galského kohouta, ale i na britské ostrovy a do Skandinávie. Na severu Evropy byly velmi oblíbené, protože měly vynikající jízdní vlastnosti ve vlhku, na sněhu a náledí.

Největší modernizací prošla celá řada na podzim 1983. Objevil se pátý rychlostní stupeň, vznikla „stopětadvacítka“. Na západoevropských trzích byl k mání i kabriolet. Závodní Škoda 130 LR bodovala také v rallye. Toto auto v typickém modrobíločerveném zbarvení dokonce jako model vyráběla firma Matchbox.

Poslední „stotřicítka“ opustila Škodu v roce 1990, přičemž od roku 1988 se prodávala souběžně se Škodou Favorit, na jejímž vývoji Mladoboleslavští pracovali od začátku osmdesátých let.

To však rozhodně neznamenalo, že předchůdkyně Favorita hned „předají“ svá místa na silnicích. Vždyť podle statistik ministerstva dopravy  je ještě v současné době provozováno 5051 vozů Škoda 105, 10 053 aut Škoda 120 a 2054 automobilů Škoda 125. Menší počty pak připadají na Škoda 130 (1242). Naopak první dvě pozice si z tohoto pohledu drží Škoda 135 (30 058 vozů) a Škoda 136 (13 210). 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 30 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 8 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 13 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
včera v 17:44

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...