Moskva/Kunovice – Zástupci šesti velkých sibiřských regionů mají zájem o české dopravní letouny L-410. Oznámil to ruský list Rossijskaja gazeta s odvoláním na zprávu informačního centra sibiřského meziregionálního sdružení MASS. Na dohodě se podílejí i dvě místní letecké společnosti Tomsk-Avia a Altajskije avialinii. Hodnotu dodávky ani počet letadel, o které mají sibiřské regiony zájem, ale list neuvedl. O možnosti nákupu českých letounů se před pár týdny během návštěvy v Rusku zmínil český premiér Petr Nečas.
Sibiř se hlásí o české letouny L-410
České letouny L-410 by podle ruského listu měly přepravovat cestující v Altaji, Burjatsku a Altajském kraji a v Novosibirské, Tomské a Irkutské oblasti.
Podle ruského listu delegace sibiřských politiků navštívila výrobce letounů L-410 v Kunovicích, kde se seznámila s charakteristikami letounu a možnostmi financování kontraktu. Uvažuje se prý o leasingu s využitím dotací z ruského státního rozpočtu.
- Ruské regionální letecké společnosti mohou letos z rozhodnutí ministerstva dopravy s využitím dotací nakoupit kolem 40 strojů pro místní linky. Na spolufinancování leasingu vyčlenilo ministerstvo pro letošní rok 2,1 miliardy rublů (1,3 miliardy korun), což je téměř dvojnásobek loňské sumy.
Premiér Petr Nečas (ODS) při nedávné návštěvě Ruska:
„České firmy jsou tady velmi aktivní - několik projektů už běží v oblasti chemického průmyslu nebo těžkého strojírenství či dodávek českých letadel L-410.“
Několik strojů tohoto typu zakoupilo v minulých letech ruské ministerstvo obrany. První čtyři získalo v roce 2011, kontrakt na další tři byl podepsán koncem téhož roku. Zatím poslední smlouvu o dodávce čtyř těchto letadel uzavřel výrobce s Ruskem loni v listopadu.
- Hornoplošník až pro 19 cestujících nebo 1 850 kg nákladu začali v Kunovicích vyvíjet v polovině 60. let minulého století. Kunovický L-410 je nejúspěšnějším dopravním letounem vyráběným v Česku.
- V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na požadavky ze Sovětského svazu, jehož dopravce Aeroflot požadoval letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.
- V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě.