Šéf Fiatu Sergio Marchionne zachraňuje automobilky

Praha - Sergio Marchionne - jméno, které kromě Italů téměř nikdo nezná. Přitom právě tento muž stojí za obrovským úspěchem automobilky Fiat. Do firmy nastoupil v roce 2004 a už během prvního roku přivedl Fiat k zisku. To ale Marchionnemu nestačilo. Nyní kupuje americký Chrysler a také si brousí zuby na Opel, evropskou část americké automobilky General Motors. S General Motors přitom Fiat jednal již dříve, ale to byl v pozici opačné.

Americká automobilka chtěla totiž před několika lety převzít krachující Fiat. K tomu ale nedošlo. General Motors nakonec Fiat odmítl, za což musel Marchionnemu zaplatit dvě miliardy dolarů jako odstupné od smlouvy. „Marchionne perfektně znal mentalitu severoamerických manažerů a nakonec z nich ty 2 miliardy dostal,“ vysvětlil novinář listu Ekonom Miroslav Prchal.

Peníze od Američanů Marchionne použil na vývoj nových aut, které dnes firmu táhnou dopředu. Příkladem je nová „pětistovka“. „Fiat dokázal, že umí vyrábět úsporné vozy, které znamenají budoucnost automobilového průmyslu,“ pochválil výrobce americký prezident Barack Obama. Nadšení Američanů však nesdílí Němci.

Němci mají z Marchionneho strach

Ti se prodeje Opelu bojí. Zaměstnanci automobilky Opel nechtějí o převzetí firmy italským Fiatem ani slyšet. Obávají se možného propouštění. „Obě firmy jsou přímými konkurenty. Můžou si málo dát, ale hodně vzít,“ varoval Armin Schild z německé odborové organizace. „Opel má být jako značka zachována, sídlo zůstane v Německu. Ani nejdůležitější závody by se neměly zavírat,“ uklidňoval německý ministr hospodářství Karl-Theodor Zu Guttenberg.

Sergio Marchionne:

„Spojení Fiatu a Opelu má jen výhody. Nic lepšího Opel nezíská.“

Podle Marchionneho, nenápadného šéfa největší evropské automobilky, přežije do budoucna maximálně 6 firem. Ty by měly vyrábět nejméně 5 milionů aut ročně. To však samotný Fiat ani Opel nedokáže splnit. „Spojení má jen výhody. Branže potřebuje přesně to, co teď děláme. Nic lepšího Opel nezíská,“ řekl předseda představenstva firmy Fiat Sergio Marchionne. Pokud se spojení společností nakonec podaří, vytvoří Ital ve vytahaných džínech a cigaretou v koutku úst světovou dvojku v oboru.

  • Fiat 500 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/869/86847.jpg
  • Sergio Marchionne autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/869/86853.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...