Počet registrovaných aut v Česku poprvé překonal pět milionů

Během první poloviny letošní roku se zvýšil počet registrovaných osobních aut o 167 tisíc. Poprvé tak byla překročena pětimilionová hranice. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Vozový park pak celkově opět zestárl. V preferenci značek vede Škoda. Stále více lidí se kloní k variantě vozů s alternativním pohonem.

Nárůst průměrného věku byl zaznamenán v podstatě u všech základních kategorií vozidel. Celkově se stáří osobních aut na českých silnicích zvýšilo na 14,73 roku, což je o čtvrt roku více než na konci roku 2014.

Průměrný věk osobních automobilů v ČR
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Na stárnutí má vliv počet vyřazovaných aut z provozu i dovoz přestárlých ojetin ze zahraničí. "Vysoký průměrný věk osobních automobilů registrovaných v ČR a podíl vozidel ve věku nad deset let, kterých je 66 procent, svědčí o dlouhodobě nedostatečné obměně vozového parku," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Evropskému průměru se ve stáří vozů stále nepřibližujeme. „Po ekonomické recesi v roce 2009 dochází v zemích Evropské unie ke zvyšování průměrného stáří vozového parku. Kolem roku 2009 a 2010 to bylo 8,2 roku. Teď to stouplo na 8,6 roku, ale je to pořád nesrovnatelně níže než u nás," upozornil Šípek.

Nejvíce je v registru zastoupená značka Škoda s více než 1,73 milionu aut. Podíl škodovek na tuzemském vozovém parku je více než třetinový. V červenci zaznamenala automobilka rekordní měsíční tuzemský prodej 7142 nových vozů, což je o 1634 aut více než v loňském roce. Nejoblíbenějším modelem ve střední třídě zůstává Škoda Octavia.

Škodu následuje v počtu registrovaných aut Volkswagen se 400 tisíci vozy a Ford s 388 tisíci auty. Na dalších místech jsou značky Renault, Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Hyundai a Audi. Prvních 15 značek s nejvyšším počtem registrací tvoří 87 procent vozového parku osobních automobilů v ČR.

6 minut
Antonín Šípek o prodejích aut v ČR
Zdroj: ČT24

Stále více Čechů jezdí alternativně

V prvním pololetí letošního roku bylo v Česku zaregistrováno 2800 vozů s alternativním pohonem, což činí 2,5 procenta z celkového počtu všech nově přihlášených strojů. Nejoblíbenějším netradičním palivem je plyn, auta na zemní plyn a biometan (NGV) či LPG (Liquefied Petroleum Gas) tvořila podíl 80 procent ze všech alternativců.

V Evropě si tak Česko drží třetí místo těsně za Itálií a Švédskem. „V České republice je na příkladu vozidel na NGV vidět, že cílená podpora těchto vozidel a rozvoj související infrastruktury přináší výsledky. Pro snížení negativních dopadů z provozu vozidel na životní prostředí je proto nutno věnovat se systémově i dalším alternativním pohonům a obnově vozového parku," komentoval oblibu vozidel na plyn prezident AutoSAP Martin Jahn.

Hybridní auta a elektromobily, které zaujímají v evropském srovnání nejvyšší podíl na trhu vozidel s alternativním pohonem, v Česku příliš v kurzu nejsou. I přes vysoké nárůsty prodejů oproti 1. pololetí 2014 je jejich podíl oproti evropskému průměru stále zhruba třikrát nižší. Vůbec největší popularity v Evropě dosahují tyto vozy v Norsku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 20 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...