Odchod Británie z EU bez dohody by nejvíce zasáhl český automobilový průmysl

10 minut
Události: Dopady brexitu na české firmy
Zdroj: ČT24

České firmy do Velké Británie vyvezou ročně zboží za víc než 200 miliard korun. Přes jiné země tam pak míří české výrobky za dalších 120 miliard. Odchod Velké Británie z Evropské unie by měl největší dopad na automobilový průmysl a výrobu strojů.

Brexit může snížit hrubý domácí produkt ČR až o 55 miliard korun, tedy 1,1 procenta, uvedla nedávno představená analýza České spořitelny. Rovněž by měl vliv na propouštění zaměstnanců, o práci by jich v ČR mohlo přijít až 40 tisíc.

Podle odborníků je navíc pro společnosti, které s Velkou Británií obchodují, horší než tvrdý brexit (tedy bez dohody) současná nejistota spojená s vyjednáváním.

Koyo Bearings vyrábí ložiska, která směřují do celého světa. Pět procent výroby míří i do Velké Británie. Firmě Jaguar Land Rover posílá vnější kroužky ložiska. Rizikem by mohlo pro českou firmu být, pokud by se vytvářela nová celní politika mezi Velkou Británií a Evropskou unií. To by vedlo ke zpomalení vývozu zakázek.  

Jak vyváží Česko do Británie a dopad brexitu na jeho HDP
Zdroj: Česká spořitelna

Podle odborníků už některé firmy na brexit reagují a rozmýšlejí si, jestli a jak s Velkou Británií obchodovat. Tedy jestli se spíše strategicky nedržet tradičních trhů, jako je Německo, Francie a Španělsko, uvedl ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Martin Macourek. 

Velká Británie byla loni čtvrtým největším trhem pro automobilku Škoda Auto. „Doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší možné míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků a kapitálu a samozřejmě také vzájemné uznávání homologačních předpisů u nových vozidel,“ řekl k tomu vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. 

Někteří analytici se nyní přiklánějí k tomu, že pravděpodobnější variantou je takzvaný tvrdý brexit. „Pak by od dubna mohl nastat zmatek. Například zkušenost s velkou recesí (v Česku známou jako finanční krize) ukazuje, že během pár měsíců došlo k poklesu českých vývozů o více než 20 procent do Velké Británie, takže ten propad by byl velmi rychlý,“ podotkl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. 

Brexit se ale netýká jen automobilového průmyslu. Ve dvou tisících britských restauracích píjí i pivo z Pivovarů Staropramen. Ročně ho tam firma vyveze miliony litrů. Do Spojeného království exportuje už desítky let.

„Varianta tvrdého brexitu samozřejmě znamená případné uzavření hranic, zavedení cel, zvýšení logistických nákladů. Takže by to mělo vliv na cenu. Nicméně vzhledem k tomu, že prodáváme v prémiovém segmentu, tak pro nás to ohrožení není tak velké,“ uvedl mluvčí firmy Pavel Barvík.  

Co nastane v případě měkkého versus tvrdého brexitu
Zdroj: Česká spořitelna

Podle studie Oxford Economics by odchod Velké Británie bez dohody nejvíc dopadl na ekonomiku Irska, Polska a právě na tu českou. 

Dopady brexitu
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...