Německo čeká v krátké době už třetí stávka strojvedoucích železniční společnosti Deutsche Bahn (DB). Ve středu odpoledne ji zahájí nákladní doprava a ve čtvrtek nad ránem se přidá i ta osobní. Oznámil to šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky, podle kterého dráhy nepředložily žádnou přijatelnou nabídku na zvýšení mezd. Protest chtějí odboráři ukončit v úterý v 02:00. Stávka bude pro miliony lidí znamenat dopravní komplikace. Lze očekávat, že mezi Berlínem a Prahou nebudou opět jezdit přímé vlaky.
Německo čeká další stávka na železnici, bude trvat téměř týden
„Je to jedna z našich nejdelších stávek,“ řekl Weselsky, podle kterého ale nemají odbory kvůli neochotě vedení DB jinou možnost. Weselsky před týdnem ve středu po skončení druhé stávky varoval, že další protest bude následovat, pokud dráhy nepředloží rozumnou nabídku. Vyloučil ale tehdy možnost vyhlášení časově neomezené stávky.
Podle DB vedení odborového svazu spor vyhrotilo a další stávkou učinilo z cestujících i zaměstnanců železnice oběti svého mocenského zájmu. „Společnost (DB) opět vyzývá GDL, aby neodkladně zahájilo vážná jednání. Na stole je nabídka, o které lze vyjednávat,“ uvedl železniční dopravce.
Svaz GDL, který tento měsíc stávkoval dvakrát, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek šest set eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie.
DB nabízejí vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentují přitom hospodářskými dopady covidu. O příspěvku pro tento rok ale chtějí jednat. Podle Weselského nabídka bonusu neobsahovala žádnou konkrétní částku.
Dopravce se chová nedůstojně, tvrdí Weselsky
Weselsky uvedl, že s jinými dopravci, jako jsou Transdev, Netinera nebo Go-Ahead, se GDL dohodl, i když i tyto společnosti se potýkají s hospodářskými následky pandemie. „Tady by si měly dráhy DB vzít příklad,“ řekl. Místo toho se podle odborů ale dopravce chová nedůstojně, odmítá jakkoli ustoupit a nezajímá se o to, co stávka znamená pro cestující a ekonomiku.
DB ale mají jiný názor. „Smlouva o mzdách vzniká jednáním, ne diktováním,“ prohlásil šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. „Pokud si GDL přeje skutečně řešení, pak musí konečně přijít k jednacímu stolu,“ dodal.
Během předchozích dvou stávek se DB dařilo část vlaků vypravovat, především na východě země ale byla situace vážnější. Během stávky před týdnem nevyjelo sedmdesát procent dálkových vlaků a šedesát procent regionálních. Odbory uvedly, že k protestu se přidalo přes deset tisíc zaměstnanců DB, dráhy hovořily o počtu 8500 z celkových asi dvaceti tisíc strojvedoucích.
Mimořádné jízdní řády po dobu stávky chtějí DB zveřejnit do úterního rána. Předpokládá se, že stejně jako během předchozích dvou stávek bude chtít dopravce zajistit spojení mezi velkými městy a průmyslovými regiony ve dvouhodinovém taktu. Obsluhu na některých tratích zřejmě převezmou autobusy, jak tomu bylo například mezi Berlínem a Drážďany.
Jízdenky na dálkové spoje, které si cestující zakoupili na dny stávky, lze využít kdykoli od teď do 17. září. Pro jízdenky vázané na konkrétní spoj bylo omezení zrušeno.