Praha - Prodej nových stojů na dvou kolech se v Česku do září propadl na pětileté minimum. Kupce si našlo jen necelých 17 tisíc motocyklů, což představuje šestiprocetní pokles. Také dovoz ojetých motorek zaznamenal o pětinu nižší hodnotu, konkrétně zhruba 10,5 tisíc kusů. Trhu dominují maloobjemové motocykly do 50 kubických centimetrů, uvádí statistika Svazu dovozců automobilů.
Motorkáři letos zaplakali, prodalo se nejméně strojů za pět let
Za tři čtvrtletí letošního roku se výrazný propad dotkl zejména kategorie motocyklů nad 50 ccm, kde se prodej snížil téměř o pětinu na 4636 strojů. Naopak o třetinu narostl prodej maloobjemových motorek a skútrů.
Zájemci si podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla motocykly pořizují zejména k využití ve volném čase, proto jejich nákup v době krize raději odložili. Některým prodejcům může snížení poptávky přinést problémy, jak dokládají slova ředitele společnosti Suzamoto Jakuba Šebesty: „Pravděpodobně dojde k přerozdělení majetku tak jako v každé krizi, škatulata, hýbejte se, někdo se zmenší, někdo skončí a někdo začne dělat jinou značku.“
mluvčí Hondy ČR Petr Hubáček
„Nejvyšší nárůst prodejů jsme zaznamenali v dubnu, tedy v počátku motocyklové sezony, do kterého se také pozitivně promítl dopad březnové výstavy motosalon v Brně, kde Honda dominovala s největší výstavní expozicí.“
Titul nejprodávanější značka jednostopých vozidel si vysloužila čínská firma Rhon, která stroje na trhu prodává i pod dalšími názvy. Rhon prodal 2167 strojů, převážně s objemem do 50 ccm. „Čtvrtina nových motocyklů je dovážena z oblasti mimo evropský trh, často z teritorií, které neplní evropské předpisy. Státní orgány ale nedokážou udržet pořádek na trhu a tato čtvrtina motocyklů částečně deformuje trh,“ varuje Tunkl.
Druhá Honda prodala 914 motocyklů a třetí Yamaha registrovala prodaných 896 strojů. Hondě se dařilo především v nižších a levnějších kubaturách. Nejprodávanější byl model CBF 125 následovaný skútrem PCX.
Propadu doznal také dovoz ojetých motocyklů, jehož statistika registruje o 22 procent méně prodaných kusů, respektive 10 500 strojů. Češi nejvíce dováželi hondy a motorky staré šest až deset let, které se na dovozu podílely dvěma pětinami.