Praha – Stále více řidičů se po zimě rozhodně ušetřit za výměnu či nová kola a nechává na autě zimní pneumatiky i přes léto. Finanční úspory se však mohou promítnout do spotřeby, která při vyšších teplotách u aut se zimními pneumatikami stoupá. Odborníci proto radí, že ponechat zimní obutí i přes letní měsíce se vyplatí pouze u aut, která ročně najedou maximálně 10 tisíc kilometrů.
Jezdit na zimních pneu v létě se většinou nevyplatí
Pro většinu řidičů je polovina dubna nejvyšší čas nazout letní gumy. Ne každému se ale chce platit 200 až 600 korun za výměnu kol a dalších 800 až 3 000 za jednu novou letní pneumatiku. Kdo se rozhodne nepřezout, může ušetřit až 12 tisíc korun.
Zimní gumy ale v létě znamenají větší spotřebu, která stoupá úměrně s vyššími teplotami. Pneumatika totiž při teplu změkne a spotřeba auta kvůli tomu může stoupnout až o 10 procent, což u plné 50litrové nádrže odpovídá 5 litrům benzinu, tedy 200 korun navíc.
Nepřezouvat na letní se podle odborníků vyplatí pouze řidičům, kteří ročně najedou maximálně 10 tisíc kilometrů – a občas si zajedou třeba na chatu. „Jestliže máte kvalitní zimní pneumatiky, není z hlediska bezpečnosti až takový problém letní sezonu ještě na těch zimních pneumatikách dojezdit,“ připouští mluvčí ÚAMK Martin Opatrný.
Kdo ale najezdí ročně víc než 10 tisíc kilometrů, neměl by s přezutím pneumatik váhat. „Sice ušetří jednu sadu letních pneumatik, ale druhá věc je, že zimní pneumatiky se mu během letního provozu budou velmi silně opotřebovávat. Vůz s nimi nebude mít takové jízdní parametry,“ dodává šéfredaktor magazínu Auto 7 Jan Blažek. Auto s opotřebovanými pneumatikami má například delší brzdnou dráhu, reaguje hůř na řízení a vedení stopy není tak přesné. Pokud však má vzorek zimní pneumatiky minimálně 1,6 milimetru, je v létě povolený.