Praha - Čeští zákazníci míří stále raději za nákupy do diskontů. Řetězce jim proto vycházejí vstříc - díky nově otevřeným prodejnám fungovalo loni v Česku poprvé více diskontů než supermarketů nebo hypermarketů. Vyplývá to ze studie "Supermarket & diskont 2008" společností Incoma Research a GfK Praha. Hlavní zbraní diskontních prodejen je nízká cena.
Diskontů je už v Česku víc než supermarketů
Na začátku letošního roku bylo v Česku 561 diskontních prodejen, zatímco supermarketů fungovalo 547 a hypermarketů 231. Mezi hlavní diskontní obchodníky patří Lidl, Penny Market či Plus Discount. Počet diskontů se od poloviny 90. let více než zdesetinásobil. Podle Pavla Cabala z Incoma Research představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v ČR.
Obliba diskontů roste, supermarkety ztrácejí
Dlouhodobě roste i obliba diskontních prodejen. Jako hlavní nákupní místo je uvádí 21 procent českých domácností. Naopak popularita supermarketů je již třetím rokem na historickém minimu a pohybuje se kolem 17 procent. Více lidí nakupuje potraviny v malých samoobsluhách a pultových prodejnách, které preferuje 19 procent domácností. Nejoblíbenějším nákupním formátem jsou od roku 2002 hypermarkety (41 procent domácností).
Zatímco u diskontních prodejen jsou podle studie hlavním lákadlem pro zákazníky akční slevy, příznivé ceny a prodejní doba, tak k nákupu v supermarketu lidi motivuje jejich příhodná poloha, široká nabídka sortimentu; ceny jsou až na třetím místě.
Konkurence zřejmě přitvrdí
Tuzemský trh lačnící po levném zboží z diskontů láká i v Česku dosud neznámé řetězce. Konkurenci zde možná v dohledné době přitvrdí německá společnost Aldi, která už v Plzni založila dceřinou firmu Aldi Czechia. O příchodu dravého německého řetězce, který má v Evropě několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, spekulují odborníci již delší dobu. V současnosti totiž Aldi expanduje na Slovensko, do Maďarska a Polska.